Lite frågor om ilo.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Lite frågor om ilo.

Inlägg av Jfk »

Tjena! Har plockat ner min ilo pianomoto då kickdrevet skall åtgärdas och lagren i blocket skall bytas. Lade märke till att drivaxeln(den som har drev,med kedja som går till bakhjulet) verkar vara sliten vid ”lagerytan” då man kan kan snurra den lite trots att man håller fast lagret i högra blockhalvan. Eller är det så stor tolerans,så det funkar när axeln belastas när man kör? Svårt att förklara,men ni kanske fattar.
Sen undrar jag vilken tjocklek kopplingslamellerna ska ha. Mina är 2,2 mm tjocka. Vad är måttet på nya? Är det lika bra att byta,eller funkar dom ett tag till? Mvh Fredrik
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av erlan »

om det är slitet på axeln är ju omöjligt att veta bara på beskrivning i ord.
men som regel är det skjutpassning i lagerna på en ilomotor. ramlagren brukar gå lätt i kåporna, och växellådsaxlarna går lätt i lagren.
och du har missuppfattat toleranser. för att få det att funka, så hade man för den tiden ovanligt små toleranser.
tolerans är skillnaden mellan max och minimått.

kopplingslamellerna har jag inga nya att mäta på, så den frågan får jag passa till någon annan.

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av Jfk »

Tack för svaret erlan. Toleranser vet jag. Däremot skrev jag nog lite tokigt. Det är ju lätt att skjuta i axeln,men inte ska man väl kunna vrida axel i lagret,när man håller i det? Kan ju hoppas att det är lagret som slitits,men jag antar väl att det är hårdare än axeln,så det är väl den som är kass.
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av erlan »

Hur hårt härdat en axel till Ilo är har jag ingen aning om. men en lagerbana brukar ligga på ca 58 hRc.
tanken är nog att axeln ska bli varmare än lagret, så det fastnar när motorn blir varm.
Och skulle axeln vara sliten, så finns det ju cylindrisk fastsättning.
eller leta på en annan axel. det finns nog gott om axlar till tvåväxlade Ilo.
Jag antar att det är en tvåväxlad när den har kick? treväxlade med kick är ju lite lätt sällsynta :mrgreen:

sneträff
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av Jfk »

Erlan. Japp,det är en 2vxl med kick. En G50B,med invändigt kickstopp,utvändig fjäder och ett kickdrev som är av den nyare modellen. Tror du att cylindrisk fastsättning skulle funka? Har sådant,som jag lagade dotterns Honda med. Lagret i bakhjulet var löst så det hade slitit upp lagerbanan lite. Det funkade utmärkt. Men jag undrar om det kan funka på så ”hårda,blanka och hala” ytor som en axel.
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av erlan »

Det är ju avsett för hårda blanka hala ytor som ett lager.
är ytan på axeln blank och fin, så är det nog inget problem, däremot blir det jobbigt nästa gång den ska isär.

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Lite frågor om ilo.

Inlägg av Jfk »

Då blir det nog cylindrisk tätning som blir lösningen. Tackar för svaren erlan.
Monark monarped -62
MCB 1195
Skriv svar