Zundapp, förgasar frågor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Håkan j »

Hej!
Hoppas få lite input från zundapp åkare.
Jag kör Zundapp 3växlat, supertherm 70cc som jag portat utblåset både i sidled och höjt, ligger på 186 grader duration, transfer orörd. Insug orört men har RP reeds,kör med fönsterkolv så insuget stänger aldrig. Förgasare Mikuni vm20. Pipa RP2. Rito vevparti 44mm slaglängd. Agge topp s1 och kokusan med retarderingskrets. Går rätt bra men fattas lite runt 5-7000rpm.
Så till min fundering.. Jag upplevde vid Reed konvertering att förgasaren blev för liten, dvs att den kräver större förgasare/mera gasmix.
Har både mikuni 24 och 28 även pwk 24 och 28 att växla in. Undrar vad ni kunniga skulle valt att montera istället. Tänker att venturi effekten kanske blir sämre med 28mm förgasare och jag tappar mellanregister som är viktigt med treväxlat.
Mvh Håkan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Micke S »

Hejsan! Det ska inte behövas större förgasare med reed än med kolvstyrt. Förgasaren får ett enklare jobb med reed genom att returpulser dämpas. En 20 mm ska kunna fungera mycket bra i din setup så om den inte går riktigt bra nu så är det kanske bestyckningsrelaterat för jag antar att du har ställt tändningen enligt anvisning på ca 1 mm FÖD på fullvarv och kollat med lampa. Kolla även att du har rimliga värden på kickkomp ca 10 bar och att klämspalten ligger mellan 0,6-0,8 mm. Det kan du göra i några olika vinklar genom att sticka ner en böjd bit 1 mm lödtenn till cylinderväggen och dra runt motorn och mäta med skjutmått.

För egen del brukar jag välja 24 mm på Superterm och då gärna en TM24 med ställbart munstycke som finns på Braigasen. Här är en sådan på en pigg moppe jag har haft. Den övre ratten är en ställbar Powerjet som är onödig ihop med vanligt ställbart. Men en bra lösning på förgasare som inte kan förses med ställbart HM.
Bilagor
20200514_165458.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Micke S »

Ett par kontrollfrågor, är kolven och cyllen moddade för reedventilstyrning?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Håkan j »

Hej och tack för svar!

Nja, kolven har jag bara gjort fönster enligt guiden som följde med RP kitet. Cylinder har jag ej rört i insuget.
Har du mera info runt Reed konvertering så är jag nyfiken
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Håkan j »

Direkt vid Reed konvertering så blev den svagare på mellan vid ca 5-7 krpm, tänkte att vevhuset blir ju lite större i volym (ända upp till underkant av Reed bladen). Började laborera med nålen och det blev bättre. Fick fortsätta att shimsa upp nålen. Köpte en annan nål av braigasen 4j13, då blev det stor skillnad men vill ändå ha lite mera kraft i mellan så det inte blir ett tapp när 3an åker i. Därav FU dering på större förgasare. Den går bra i övrigt. Kör 13-36 drevning och enligt gps så gör den 99,5 vid 11000rpm.
Men tror kanske att den varvade lite till med vrålapan.
Har du nån jämförelse mellan rp och vrålapa? Förutom i decibel då😀.
Mvh Håkan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Micke S »

Ok, då ska det kunna bli fart på den efter att cyllen har reedkonverterats. Det finns två sätt. Antingen borra 6 mm hål i 45 graders vinkel i botten på boostkanalerna in mot insuget, eller slipa av kanterna i botten på boostkanalerna så att de fortsätter in i insuget.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Micke S »

De båda system går ungefär lika bra i din setup.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Håkan j »

Okej!
Tror det blir att slipa med rakslipen och slipstift isåfall. Tror int jag kan borra i 45grader, ev om man förlänger borren då kanske. Blir trångt i loppet att få in nåt att borra med.
Vad och hur ger det mera effekt? Om du orkar förklara.. Man ä ju lite nyfiken oxå..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Micke S »

Det gör att insuget är öppet i 360 grader så att avgassystemet kan dra fram mer bränsle. Men vilken skillnad i effekt det gör med och utan öppningarna vet jag inte. Bara att det alltid är så på reedmotorer. Vanligare är med bara ett hål från cylinderväggen (FS1, YZ80 m.fl.) till insuget och så brukar jag göra på Polini80 som inte har två boostkanaler från början som Athena.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Zundapp, förgasar frågor

Inlägg av Håkan j »

Tackar ödmjukast för tipset!
Då ska jag modifiera cylindern.
En annan tanke angående förgasarstorlek är att portarean på insuget bör vara 10-15% större än förgasaren för att få en bra venturi effekt, så insuget på en supertherm70 jämfört med arean på en 20mm förgasare så landar jag på ca 65% av portarean. En 24mm förgasare mot en supertherm70 blir ca 85% av insuget portarea, så det matchar kalkylen perfekt. Därav mina funderingar på om en 20mm förgasare egentligen är liten. Men detta gäller väl i huvudsak kolvstyrda Insug.
Skriv svar