Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

Hej.

Jag har en gammal fin Crecent Compakt som gått helt ok men som nu inte går att få igång. Jag har testat att byta förgasare, tändhatt, kolv och stift, men får den inte att fungera. Behöver hjälp med att se över motorn för att få den att fungera igen. Är det någon här som kan tipsa om någon i närheten av Göteborg som jag kan vända mig till. Vill verkligen få den här gamla släktklenoden att fungera.

Gustav
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av Lolalola »

Har du någon gnista på stiftet?
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

Yes, det har jag. Testade senast idag och det såg bra ut tycker jag.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av HSE »

Har du 10mm gnista i det fria? Luft isolerar så när kompet i motorn tillkommer så behövs 10 gånger mer tändspänning, en dålig tändspole slår det över i när motståndet stiger fast gnistan i det fria fungerar. Men slår du i en tesked bränsle i tändstifts hålet, skruvar dit tändstiftet och ansluter det och kickar skall motorn åtminstone tända till om gnistan är ok. Gör den inte det så ligger felet på förgasar sidan eller ev dålig packboxar runt vevaxeln så den drar tjuvluft och förlorar vevhus komp.
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

Tack för tipset. Jag testade med att fylla på med lite bensin tändstiftshålet men den tänder tyvärr inte ändå så då antar jag att det är problem med tändningen på ngt sätt. Vad skulle du rekommendera som nästa steg? Gustav
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av HSE »

Testa gnistan med ett tändstift med bort tagen sidoelektrod. Slår gnistan över då så är den ok. Om inte så börja med att putsa brytar spetsarna och försök igen. Fortfarande ingen gnista så är det dags att byta tändspole eller enklast hela tändplattan, komplett sådan kan man hitta på nätet för hyggligt pris. Var bor du?
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

Hej och tack. Bor i Torslanda. Ska ta mig till Biltema idag och köpa vattenslippapper (till spetsarna) och brytarfil. Jag surfade lite på tändningsdetaljer idag. Motorn är gammal och har inte varit igång på länge så det kanske är lika bra att byta hela tändplattan. Var ganska ok priser också. Gäller bara att hitta rätt. Ska dock testa med att putsa spetsarna först. Visst är det ok att göra det med vattenslippapper? Antar att jag sedan måste blåsa rent för att få bort ev stoff.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av HSE »

Är inte så petigt hur man slipar så länge man blir av med eventuell oxid på spetsarna, kolla brytar avståndet också när du är i gång.
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

YES, det ska jag göra. Tack för hjälpen. Om jag ska köpa ny tändplatta, hur tar jag reda på att jag köper rätt. Tycker det är lite svårt att navigera i den djungeln. Tacksam för tips. /Gustav
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av SS440-80 »

Du behöver absolut inte köpa ny tändplatta.

Har du gnista men inte får motorn att tända ens med en "sup", så kan det vara som nämnts tidigare, en dålig tändspole som inte orkar att bygga tillräckligt hög spänning. Du testar detta precis som HSE säger, genom att bryta bort "bygelelektroden" på tändstiftet och sedan provkicka med tändstiftet lagt mot gods (jordat). Kan du se en gnista hoppa ifrån mittelektroden så är tändspolen frisk och stark.
Om inte, så behöver det faktiskt inte vara tändspolens fel. Om brytarspetsarna är slut (kontaktytor eller nocken som lyfter) då blir det fel när du ställer brytarna. Med slut brytare i korrekt brytaravstånd uppnås inte rätt abriss. Alltså den tid/sträcka som spolar och svänghjulsmagneter behöver för att bygga upp ett tillräckligt stort magnetfält, för att generera en kraftig gnista.

Är brytarspetsarna bra och gnistan stark, så återstår egentligen bara tändpunkten. Har du ställt tändningen?
Om tändpunkten (gnistan) inte kommer på riktig punkt strax före att kolven når sitt toppläge, då blir det ingen antändning av "supen" du gav motorn.
gustavlofving
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
Ort: Torslanda

Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg

Inlägg av gustavlofving »

Stort tack för väldigt utförliga beskrivningar. Nya tag i morgon. Jag återkommer säkert i morgon för mer coaching! tack.
Skriv svar