Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Hej.
Jag har en gammal fin Crecent Compakt som gått helt ok men som nu inte går att få igång. Jag har testat att byta förgasare, tändhatt, kolv och stift, men får den inte att fungera. Behöver hjälp med att se över motorn för att få den att fungera igen. Är det någon här som kan tipsa om någon i närheten av Göteborg som jag kan vända mig till. Vill verkligen få den här gamla släktklenoden att fungera.
Gustav
Jag har en gammal fin Crecent Compakt som gått helt ok men som nu inte går att få igång. Jag har testat att byta förgasare, tändhatt, kolv och stift, men får den inte att fungera. Behöver hjälp med att se över motorn för att få den att fungera igen. Är det någon här som kan tipsa om någon i närheten av Göteborg som jag kan vända mig till. Vill verkligen få den här gamla släktklenoden att fungera.
Gustav
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Har du någon gnista på stiftet?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Yes, det har jag. Testade senast idag och det såg bra ut tycker jag.
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Har du 10mm gnista i det fria? Luft isolerar så när kompet i motorn tillkommer så behövs 10 gånger mer tändspänning, en dålig tändspole slår det över i när motståndet stiger fast gnistan i det fria fungerar. Men slår du i en tesked bränsle i tändstifts hålet, skruvar dit tändstiftet och ansluter det och kickar skall motorn åtminstone tända till om gnistan är ok. Gör den inte det så ligger felet på förgasar sidan eller ev dålig packboxar runt vevaxeln så den drar tjuvluft och förlorar vevhus komp.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Tack för tipset. Jag testade med att fylla på med lite bensin tändstiftshålet men den tänder tyvärr inte ändå så då antar jag att det är problem med tändningen på ngt sätt. Vad skulle du rekommendera som nästa steg? Gustav
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Testa gnistan med ett tändstift med bort tagen sidoelektrod. Slår gnistan över då så är den ok. Om inte så börja med att putsa brytar spetsarna och försök igen. Fortfarande ingen gnista så är det dags att byta tändspole eller enklast hela tändplattan, komplett sådan kan man hitta på nätet för hyggligt pris. Var bor du?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Hej och tack. Bor i Torslanda. Ska ta mig till Biltema idag och köpa vattenslippapper (till spetsarna) och brytarfil. Jag surfade lite på tändningsdetaljer idag. Motorn är gammal och har inte varit igång på länge så det kanske är lika bra att byta hela tändplattan. Var ganska ok priser också. Gäller bara att hitta rätt. Ska dock testa med att putsa spetsarna först. Visst är det ok att göra det med vattenslippapper? Antar att jag sedan måste blåsa rent för att få bort ev stoff.
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Är inte så petigt hur man slipar så länge man blir av med eventuell oxid på spetsarna, kolla brytar avståndet också när du är i gång.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
YES, det ska jag göra. Tack för hjälpen. Om jag ska köpa ny tändplatta, hur tar jag reda på att jag köper rätt. Tycker det är lite svårt att navigera i den djungeln. Tacksam för tips. /Gustav
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Du behöver absolut inte köpa ny tändplatta.
Har du gnista men inte får motorn att tända ens med en "sup", så kan det vara som nämnts tidigare, en dålig tändspole som inte orkar att bygga tillräckligt hög spänning. Du testar detta precis som HSE säger, genom att bryta bort "bygelelektroden" på tändstiftet och sedan provkicka med tändstiftet lagt mot gods (jordat). Kan du se en gnista hoppa ifrån mittelektroden så är tändspolen frisk och stark.
Om inte, så behöver det faktiskt inte vara tändspolens fel. Om brytarspetsarna är slut (kontaktytor eller nocken som lyfter) då blir det fel när du ställer brytarna. Med slut brytare i korrekt brytaravstånd uppnås inte rätt abriss. Alltså den tid/sträcka som spolar och svänghjulsmagneter behöver för att bygga upp ett tillräckligt stort magnetfält, för att generera en kraftig gnista.
Är brytarspetsarna bra och gnistan stark, så återstår egentligen bara tändpunkten. Har du ställt tändningen?
Om tändpunkten (gnistan) inte kommer på riktig punkt strax före att kolven når sitt toppläge, då blir det ingen antändning av "supen" du gav motorn.
Har du gnista men inte får motorn att tända ens med en "sup", så kan det vara som nämnts tidigare, en dålig tändspole som inte orkar att bygga tillräckligt hög spänning. Du testar detta precis som HSE säger, genom att bryta bort "bygelelektroden" på tändstiftet och sedan provkicka med tändstiftet lagt mot gods (jordat). Kan du se en gnista hoppa ifrån mittelektroden så är tändspolen frisk och stark.
Om inte, så behöver det faktiskt inte vara tändspolens fel. Om brytarspetsarna är slut (kontaktytor eller nocken som lyfter) då blir det fel när du ställer brytarna. Med slut brytare i korrekt brytaravstånd uppnås inte rätt abriss. Alltså den tid/sträcka som spolar och svänghjulsmagneter behöver för att bygga upp ett tillräckligt stort magnetfält, för att generera en kraftig gnista.
Är brytarspetsarna bra och gnistan stark, så återstår egentligen bara tändpunkten. Har du ställt tändningen?
Om tändpunkten (gnistan) inte kommer på riktig punkt strax före att kolven når sitt toppläge, då blir det ingen antändning av "supen" du gav motorn.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 sep 2020, 21:10
- Ort: Torslanda
Re: Hjälp med Sachs 50/2 i Göteborg
Stort tack för väldigt utförliga beskrivningar. Nya tag i morgon. Jag återkommer säkert i morgon för mer coaching! tack.