Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Antimag
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 okt 2020, 18:51

Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Inlägg av Antimag »

Tjenare, jag har en 1252 med en sachs 50/3 motor. Det rekomenderas att man spänner topplocket med 11- 12nm per bult. Jag har ingen momentnyckel och jag ser att dem är ganska dyra. Vet någon om det är nödvändigt att skaffa en? Vilka följder/ risker finns det om man spänner för löst respektive för hårt?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Inlägg av HSE »

Spänner man för hårt riskerar man att sträcka pinn bultarna (skruvarna) över sträckgränsen, då töjer de sig och förlorar styrkan och kan gå av. För lite så kan det läcka mellan topp och cylinder. Jag drar alltid utan momentnyckel på moped även om jag har sådana, räcker gott med känslan där tycker jag. Så dra inte för hårt, du kan alltid efterdra om det skulle läcka. Viktigt att dra i kors så man inte drar ena sidan först!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Inlägg av HVA59 »

Till traktorn använde jag momentnyckel, men har aldrig haft det när jag dragit toppar på mopeder, har man bara lite känsla så går det super även utan momentnyckel! Som HSE säger, dra inte för hårt bara! Är tråkigt att dra sönder gängorna eller topplocksbultarna i onödan.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Inlägg av Skåning »

Om man ser till den stora mängden fördärvade moped(motor)delar det finns just pga sönderdragning, så skulle det verkligen behövas användas betydligt mera momentnyckel (eller känsla) i samband med moppemekandet! :?

Det svåra med just att "dra med känsla" är att de flesta av oss vill dra tills det är stumt (och helst lite-lite till sen..), för först då tycker vi att "nu sitter det fast" och detta är ju ett helfel förfarande på tex långa genomgående pinnbultar till toppen. :(
Sen relativt klena dimensioner och oftast ganska mjuka mtrl gör det absolut inte lättare att "spänna lagom" på frihand…

Själv brukar jag oftast använda momentnyckel till de lite känsligare skruvförbanden även vid moppemotormek, men det beror nog mycket på att de verktygen för det mesta ändå finns framme från det vardagliga skruvandet och känns naturligt att använda.
Men det kan ju lika gärna bero på att jag skulle vara lite onödigt övernoga i mitt moppemek och/eller har dåligt momentkännande i armbågen. :D

En hyffsad momentnyckel för hemmamek med ett lagom momentspann (typ 5-30 Nm) i 3/8" utförande brukar gå att hitta från 600:- och de i 1/4" utförande (5-20 Nm) för 100-lappen mindre.
Självklart är det upp till var och en att avgöra vad som är dyrt, behövligt eller inte, men sett till vad många av oss lägger ner på mopederna så är det ivf inga jättesummor i sammanhanget.
Andreas.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Behöver man moment nyckel när man skruvar tillbaka topplocket?

Inlägg av billykid »

Använder ej momentnyckel för att dra topplock och skruvar på mopeder. Har skruvat så sen jag var 14år gammal nu snart 60 friska år...*** :D ***..!
Men jag drog åt för hårt i början, gäller alla små skruvar, bättre dra lagom hårt och jämt har jag lärt mig nu.. dra normalt.. :wink:

Tänk först...det är inga hjul bultar/muttrar som på en moped, är man osäker så dra med moment. Svänghjul vill jag gärna dra med moment... 8)
Skriv svar