Om cylindern är orörd borde du testa med att ha alla originalgrejor på. Avgassystem, luftplugg om det är original, luftfilterbox och filter.
Att den kan varva på alla växlar i friläge säger inte mycket genom att det inte krävs mycket motoreffekt för att göra det.
Kan inte varva
Re: Kan inte varva
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Räknas racing vev som trim och kräver den isåfall mer eller annan setup?
Re: Kan inte varva
Nej inte om den har samma slaglängd som originalet. Använd även original drevning om den inte redan har det. Allt för att hitta en fungerande baseline.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Jag har försökt gå tillbaka till allt orginal. Men då jag inte har orginalslangen till luftburken försökte jag mig på ett hemmabygge, men det blev inte riktigt bra.
Men jag har kört allt övrigt orginal. Testat både med org. 70 munstycke och gått upp lite med tanke på att den får mer luft. Men samma jäkla problem.
Det är därför jag ifrågasätter om något annat är luft/bränsle kan ge detta problem.
Men jag har kört allt övrigt orginal. Testat både med org. 70 munstycke och gått upp lite med tanke på att den får mer luft. Men samma jäkla problem.
Det är därför jag ifrågasätter om något annat är luft/bränsle kan ge detta problem.
Re: Kan inte varva
Har du kollat enligt alla tips du har fått av mig och andra eller bygger någon svar på ett firman tros ha gjort det?
Minns inte om du svarade på om drevningen är original men jag kan ha glömt det.
Det finns ju andra lite mer långsökta felmöjligheter som t.ex. att kolven är felvänd så att fönstret för reedstyrningen är vänd mot avgassidan Eller att cylinderfotspackningen är felvänd m.m.
Minns inte om du svarade på om drevningen är original men jag kan ha glömt det.
Det finns ju andra lite mer långsökta felmöjligheter som t.ex. att kolven är felvänd så att fönstret för reedstyrningen är vänd mot avgassidan Eller att cylinderfotspackningen är felvänd m.m.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
som det var på min ciao...fick reda på det efter jag sålt den...fanns 2-olika diameter
på cylinder o kolv...så nära varann att man inte kunde se eller märka skillnad om man hade
kolven som var några tiondelar smalare...mopeden gick med ingen tomgång...fyrtakta vid full gas...
svag vid låga varv.( motorn hade skurit då kolvbulten åkt ut och jag köpte en likadan kolv men en
cylle på tradera som jag sedan fick reda på var lite överdimension mot kolven)
på cylinder o kolv...så nära varann att man inte kunde se eller märka skillnad om man hade
kolven som var några tiondelar smalare...mopeden gick med ingen tomgång...fyrtakta vid full gas...
svag vid låga varv.( motorn hade skurit då kolvbulten åkt ut och jag köpte en likadan kolv men en
cylle på tradera som jag sedan fick reda på var lite överdimension mot kolven)
Re: Kan inte varva
Uppdatering!
Lite inte på vad firmor säger ;)
Jag kollade tändningen själv istället, flytta 2 mm, och swish! Nu tog moppen fart!
Tack alla som kommit med bra input. Trevlig helg
Lite inte på vad firmor säger ;)
Jag kollade tändningen själv istället, flytta 2 mm, och swish! Nu tog moppen fart!
Tack alla som kommit med bra input. Trevlig helg