Kan inte varva
Re: Kan inte varva
Det kan vara mer avanserat än bara byta munstycke när du har annat luftfilter.
och det finns bra och dåliga, och ännu sämre s.k. sportfilter.
dom sämsta som säljs som sportfilter är egentligen avsedda för vevhusventilationen på äldre bilmotorer.
du ska nog prova med att skaffa en ny anslutning till original luftrenare.
Har du kollat färgen på tändstiftet. det säger en hel del om den får rätt mängd bränsle.
kör du på aspen har du dock ett litet problem, den brinner så rent att det är svårt att läsa stiftet.
erlan
och det finns bra och dåliga, och ännu sämre s.k. sportfilter.
dom sämsta som säljs som sportfilter är egentligen avsedda för vevhusventilationen på äldre bilmotorer.
du ska nog prova med att skaffa en ny anslutning till original luftrenare.
Har du kollat färgen på tändstiftet. det säger en hel del om den får rätt mängd bränsle.
kör du på aspen har du dock ett litet problem, den brinner så rent att det är svårt att läsa stiftet.
erlan
Re: Kan inte varva
Kollade du om tändningen står rätt?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Tändningen kollad och ok.
Men funderar lite på om jag tänker fel ang munstycke.
Jag testar mig fram med olika huvudmunstycken, men det kanske är lågfartsmunstycket som är fel?!
Det är som den axar väldigt långsamt i tex trean, men om jag låter den gå så ökar den, men tar tid....
Men funderar lite på om jag tänker fel ang munstycke.
Jag testar mig fram med olika huvudmunstycken, men det kanske är lågfartsmunstycket som är fel?!
Det är som den axar väldigt långsamt i tex trean, men om jag låter den gå så ökar den, men tar tid....
Re: Kan inte varva
Det borde inte vara lågfartsmunstycket. När den har varvat ut på en växel som orkar och du lägger i nästa och den inte längre är med som den ska, är den ändå så pass höga varv att lågfarten inte har någon större påverkan Av någon anledning saknas effekt om den inte är för tungt drevad.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Drev 13-53
Nu har jag fått den att varva hyfsat men det tar en jäkla tid.
Det är prcis som en puckel i mellanregistret, men efter några hundra meter varvar den upp så jag kan peta in nästa växel, och sedan samma sak igen.
Vad ska jag pilla på att att få den att svara/accelerera snabbare i detta fallet?
Nu har jag fått den att varva hyfsat men det tar en jäkla tid.
Det är prcis som en puckel i mellanregistret, men efter några hundra meter varvar den upp så jag kan peta in nästa växel, och sedan samma sak igen.
Vad ska jag pilla på att att få den att svara/accelerera snabbare i detta fallet?
Re: Kan inte varva
Vad gjorde du som gör att den orkar mer nu även om det tar tid?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Släppte lite mer på luftskruven men framförallt var envis och lät det ta tid.
Re: Kan inte varva
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Luftskruven ska inte ha någon större påverkan på fullgasgången men ett visst bidrag kommer även då från lågfartskretsen. Så det kan ju vara så att den fortfarande inte får rätt blandning på fullgas från i första hand huvudmunstycket men även nålen är lite påverkande då. Men skulle man t.ex. ställa ner nålen för att avhjälpa att den går för fett på fullgas kommer motorn att nypa vid avsläpp från fullgas.
Det är många inklusive mig som har fått klia sig i huvudet många gånger innan man har förstått hur förgasares delsystem fungerar och lärt sig tukta dem. Så du är på rätt väg som är envis . Här finns bra info som du kanske kan kika igenom om du inte redan har gjort det.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Det är riktigt skoj med förgasare som har rikligt med justeringsmöjligheter. Här är en setup som jag har använt när det slog över lite
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Läste om tråden, och blir mer och mer övertygad om att något är fel i förgasaren.
antingen "skit i förgasaren" som firman inte fått bort, eller fel delar i den, eller för låg flottörnivå.
om 70 är std munstycke borde den tokbluddra med 105. ett steg från 70 till 80 borde bli jättetydligt för stort.
drevning 13-53 säger nog ingen här något. är det original, eller vad är original?
erlan
antingen "skit i förgasaren" som firman inte fått bort, eller fel delar i den, eller för låg flottörnivå.
om 70 är std munstycke borde den tokbluddra med 105. ett steg från 70 till 80 borde bli jättetydligt för stort.
drevning 13-53 säger nog ingen här något. är det original, eller vad är original?
erlan
Re: Kan inte varva
Blir det samma resultat om du låter bli att vrida den sista biten på gashandtaget som vid fullgasläge när du accelererar iväg?
Håller helt med proffsen här att förgasare kan vara kluriga saker att förstå sig på!
Speciellt då varje individ tycks ha egna egenheter och svara olika på vad som görs med de. Ibland undrar man hur tex en enkel Bing kan fungera så bra som den gör (ibland t.o.m utan ställbart) när en Japs-förgasare måste ha x-antal inställningsmöjligheter (o alla mer eller mindre rätt) för att det bara ska funka någorlunda att köra iväg med...
Håller helt med proffsen här att förgasare kan vara kluriga saker att förstå sig på!
Speciellt då varje individ tycks ha egna egenheter och svara olika på vad som görs med de. Ibland undrar man hur tex en enkel Bing kan fungera så bra som den gör (ibland t.o.m utan ställbart) när en Japs-förgasare måste ha x-antal inställningsmöjligheter (o alla mer eller mindre rätt) för att det bara ska funka någorlunda att köra iväg med...
Andreas.
Re: Kan inte varva
Uppdatering....
Firman som fixat är en "enmansfirma" som jag blivit rekommenderad men funderar mer och mer på om jag an lita på allt som sagts.
Iallafall ska motorn vara genomgången, cylindern är helt ny, krafitigare vevparti (racing), växellådan genomgången, alla packningar och slangar bytta, kylaren kollad, komp kollad och förgasaren genomgången. Nytt tändstift NGK BR9.
Slangen till luftburken var sprucken så vi blev rekommenderade att köra med sportluftfilter istället och passa på att dra luftpluggen samtidigt som vi skulle köra större huvudmunstycke. Allt med tanke på effektröret vi ville ha på.
Eftersom vi inte fick den att gå ordentligt med denna setup har vi nu testat alternativa lösningar.
Tre olika rör. Orginal, orginal utan stryp och Giannelli effetrör.
Har testat munstycke mellan 70-120 (70, 84,92, 95, 104,120)
Med och utan luftstrypning.
Saken är att den ger nästan exakt samma fel, bara lite mer eller lite mindre.
Så frågan är om det är förgasaren/luft/bensin-blandning som är fel eller något helt annat.
Status nu.
Den startar lätt. Går jämnt och fint på tomgång. Varvar rappt i friläge.
Ettan: Accelererar ganska normalt, låter dock orolig och lite skrikig.
Tvåan: Accelererar långsamt men ok. Samma sak här, låter orolig och lite skrorrande. Det är precis som den lägger mer energi på att låta än att gå framåt.
Trean: Nu börjar den bli trött, känns som den kommer in på för lågt varv. Men är jag envis börjar den varva efter 15-20 sekunder.
Fyran: Här tar det stopp och jag måste växla ner. Ingen kraft alls.
Om nu inte motorn är genomgången korrekt. Förslag på saker som kan ge detta problemet?
Tändning? CDI-box?
Firman som fixat är en "enmansfirma" som jag blivit rekommenderad men funderar mer och mer på om jag an lita på allt som sagts.
Iallafall ska motorn vara genomgången, cylindern är helt ny, krafitigare vevparti (racing), växellådan genomgången, alla packningar och slangar bytta, kylaren kollad, komp kollad och förgasaren genomgången. Nytt tändstift NGK BR9.
Slangen till luftburken var sprucken så vi blev rekommenderade att köra med sportluftfilter istället och passa på att dra luftpluggen samtidigt som vi skulle köra större huvudmunstycke. Allt med tanke på effektröret vi ville ha på.
Eftersom vi inte fick den att gå ordentligt med denna setup har vi nu testat alternativa lösningar.
Tre olika rör. Orginal, orginal utan stryp och Giannelli effetrör.
Har testat munstycke mellan 70-120 (70, 84,92, 95, 104,120)
Med och utan luftstrypning.
Saken är att den ger nästan exakt samma fel, bara lite mer eller lite mindre.
Så frågan är om det är förgasaren/luft/bensin-blandning som är fel eller något helt annat.
Status nu.
Den startar lätt. Går jämnt och fint på tomgång. Varvar rappt i friläge.
Ettan: Accelererar ganska normalt, låter dock orolig och lite skrikig.
Tvåan: Accelererar långsamt men ok. Samma sak här, låter orolig och lite skrorrande. Det är precis som den lägger mer energi på att låta än att gå framåt.
Trean: Nu börjar den bli trött, känns som den kommer in på för lågt varv. Men är jag envis börjar den varva efter 15-20 sekunder.
Fyran: Här tar det stopp och jag måste växla ner. Ingen kraft alls.
Om nu inte motorn är genomgången korrekt. Förslag på saker som kan ge detta problemet?
Tändning? CDI-box?
Re: Kan inte varva
en defekt reedventil kan nog ge dom här symtomen.
erlan
erlan
Re: Kan inte varva
Går den lätt som den ska hela varvet runt om du vrider på svänghjulet utan tändstift?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kan inte varva
Svänghjulet går runt, stannar till vid magneterna men det är väl som det ska?
Jag vet inte riktigt hur det ska kännas men jag berhöver ingen kraft för att dra runt.
Reedventil ska vara kollad!
Testat nu att "köra" när den står på lyftet (stödet). Då går den fint och varvar helt normalt i alla växlar.
Kan det vara en ledtråd?
Jag vet inte riktigt hur det ska kännas men jag berhöver ingen kraft för att dra runt.
Reedventil ska vara kollad!
Testat nu att "köra" när den står på lyftet (stödet). Då går den fint och varvar helt normalt i alla växlar.
Kan det vara en ledtråd?