Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2021, 11:19

Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av Pisak »

Hej,
Jag har monterat på ett nytt 3,8 hk 12 mm kit på en tvåväxlad Sachs. Efter lite tändningsinställningar går den rent och varvar bra. Men motorn vill inte ha luftburken påmonterad, den i det närmaste kvävs när jag sätter på luftburken och det är värst på höga varv då motorn dör. Jag använder huvudmunstycket som ingick i förgasarköpet och ställbart munstycke som är utskruvat mellan 1/2 o 3/4 varv. Jag har Jag har inte provkört ordentligt pga slasket men den verkar normalt pigg vid enklare provkörning.
Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller tips på lösning? Jag vill inte köra utan filter och vill att inställningarna ska vara korrekta och då ska förgasaren ha visst insugsmotstånd om jag har förstått saken rätt.
Tack på förhand!
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av SS440-80 »

Vet inte om du har luftburken med filtret monterat bakifrån?
I så fall tror jag att du har problemet där. Filtret blir att ligga dikt an emot motorblocket med nästan hela sin yta, och då blir den att fungera som en choke.
En kompis hade samma problem på sin Compakt, på den så flyttade jag in filtret invändigt i luftburken. Krävde en del slöjdning, men det funkade och mopeden går som en raket :D
Pisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2021, 11:19

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av Pisak »

Tack för tipset! Ja, jag blev brydd på hur trångt det är mellan luftburk och motorblock men tänkte att det är ok med tanke på att det är så det ser ut. Jag skaffade tunnare packning mellan fuggen och cylindern för att öka avståndet en aning. Jag testar en luftburk med filter från sidan.
Pisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2021, 11:19

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av Pisak »

Tyvärr ingen skillnad med luftintag från sidan. Insuget verkar väldigt känslig för motstånd.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av Micke S »

Förgasaren vill ha så litet motstånd som möjligt innan trotteln. Så luftfilter med nät och täckt baksida typ vevhusventilatorer är dåliga. Bäst är om det kan suga från alla håll även från sidorna som t.ex. med ett skumfilter.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Pisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2021, 11:19

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av Pisak »

Aha, tack!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 12 mm kvävs med luftburk

Inlägg av erlan »

Att det finns nytillverkade 3,8 hk kit är en nyhet för mig. (kan man få en länk?)
men original 3,8 hk med 13x13 mm förgasare hade burken med sidomonterat filter. åtminstone dom få jag sett på bild.
std luftburk med fyrkantiga filtret räcker precis till för den vanliga 2,6 hästaren (oftast kallad 3,5a eller tre å en halva)
putsar man lite och borrar förgasaren max blir burken en strypning. än värre om man volymborrar cylindern.
det är burken som stryper, filtret räcker, om det är rent. detta är orsaken till att det dyker upp burkar med extra hål borrade i bakkant.
men det borde funka med burk för sidomomterat filter.
Men bara en liten undran: är det en kinatillverkad förgasare? dom är lite lotteri, alla av dom funkar inte.
några har fått dom att funka genom att byta trottelnål och nålmunstycke.

det där med motorer och motstånd i in och utblås är enligt mig en liten missuppfattning.
eftersom vi har regler för hur mycket ljud fordon får väsnas, så ger naturligtvis insugsljudämparna och avgasljuddämparna ett motstånd, och fordonstillverkarna kalibrerar motorerna därefter. och om man rensar bort dämpning så det går lätt, så går ju motorerna oftast sämre om man inte kalibrerar om dom.
Svenska originalljudämpare är lite för täta redan för 2,6 hästaren.
ljuddämparen med 65mm diameter till Norsjö packmoppe är nog det närmaste vi hittar originalet till 2,6an här i sverige.

erlan
Skriv svar