Strypta mopeder!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: Strypta mopeder!

Inlägg av kkj »

HSE skrev: 07 mar 2021, 16:15 Jag hade en moped av varje, körde mest otrimmad då man var rädd om lämpet. Men hade också en trimmad Puch för skogs körning och andra lämpliga tillfällen.
Jag hade en CZ 150cc som faktiskt stod i skogen! Jag promenerade dit med bränsledunk och skiftnyckel när det var dags för körning. Det var en sorts tröst för min DKW Hummel var väldigt slö. Den hade visserligen samma toppfart som kompisarna, men den kändes så kolossalt svag. En gång blev jag kollad av trafikpolisen. De provkörde och misstänkte att det måste vara något fuffens med en moppe som är så svag. Kollade insuget för att se om jag hade någon dold snabbstrypningsanordning.
Varför var den så seg? Vet inte, minns inte om jag kollade tändningen någon gång. Den kan ju ha varit ovanligt sen.
Annars är väl DKW inte så tokiga motorer?
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Strypta mopeder!

Inlägg av Tillotson »

Det är väldigt stor skillnad på strypningarna nuförtiden, jag köpte en -97 Adly Jet 50 att ha i sommarstugan som gått knappt 100 mil för ett par år sen, en klass 2 25 moped och strypningarna till motorn bestod av metallpluggar som satt i dels i insugningsgummit och i "skorstenen" på luftburken, det var bara att pilla ut dem med en skruvmejsel. Variatorn var spärrad med 2 st brickor som hindrade variatorn att jobba som den skulle, avgassystemet var helt ostrypt, sammanlagd tid för att får en 30 moppe att gå i 55 km/h var ca 30 minuter och bara ett spärrskaft och en skruvmejsel, det skulle aldrig ha kunnat hända på den gamla goda tiden.
Skriv svar