Två-takts olja

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Två-takts olja

Inlägg av kkj »

Jag kör mina 2-T motorer, röjsåg, motorsåg, på utombordsolja och skooterolja och vanlig 2-T olja. Är det någon skillnad egentligen?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Två-takts olja

Inlägg av HSE »

Båtmotor oljan skall man helst undvika, den skiljer sig lite då i princip alla utombordarna är vattenkylda. Men olja för luftkylda motorer är likartade.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Två-takts olja

Inlägg av Skåning »

2T-olja till båtmotorer är gjord för att fungera optimalt vid en betydligt lägre motortemperatur än vad det vanligtvis är i luftkylda motorer.
Med vanlig 2T-olja i en båtmotor så finns risken att den inte förbränns helt och istället kletar ner avgassidan, samma fenomen som kan uppstå om man använder sig av en "race-olja" till en std/måttligt trimmad moped.

Skillnaden mellan vanlig 2T och "skoterolja" är att den är gjord för fungera även i riktigt kallt klimat (och ändå klara hög motortemp).

Uppgiften är ju den samma för all 2T-olja, bara det att den ska kunna utföra det under olika klimat och förutsättningar.
Andreas.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Två-takts olja

Inlägg av umekille »

Aspen 2-t bensin till motorer som har längre vilopaus än gångtid.
vanlig bensin ger avlagringar och tappar gaiste.
Aspen håller lagras länge i tanken..
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Två-takts olja

Inlägg av HSE »

Jo miljö bränslet har många fördelar framför dagens bensin men 2% olja är i minsta laget för gamla moped motorer med glid lager i kolven. Så jag ökar alltid olje blandningen till 4% till motorer utan nål lager där.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Två-takts olja

Inlägg av umekille »

Beror på om du kör original eller trimmat...en trimmad motor nöts ju oavsett mer än en otrimmad.
En otrimmad skall ju klara sig +5mil på 1liter bensin.
kkj
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 mar 2021, 17:01

Re: Två-takts olja

Inlägg av kkj »

Personligen förstår jag inte hur att dessa futtiga % kan smörja så pass bra som det tydligen gör. Varje gång jag blandar och skvittrar ner ett ynka par deciliter, kan jag inte låta bli att lägga till en extra liten skvätt olja.
När jag var Kartåkare (125cc växlat) Var det Shell racing som gällde. Hade inget haveri, man jag hade superkoll på tändstiftet.
Skriv svar