Mustang 613, Zundapp KM/50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kimU87
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2021, 12:29

Mustang 613, Zundapp KM/50

Inlägg av kimU87 »

Hej,

Har köpt min första trampmoppe. En Mustang från 1956, den har en Zundapp motor på. Har inte grejat så mycket med den än så länge. Endast rengjort förgasare och kollat gnista, tändsystemet ser nytt ut och gnista finns.

Men jag upplever att den går väldigt trögt att trampa, man får ta i som bara den för att motorn skall gå runt, ibland går den inte runt. Någon som har några ideér om vad som kan fela på dessa motorer? Den har ju torrkoppling, har aldrig pysslat med sån men jag gissar att den är styrs av någon fjädermekanism med gissningsvis en tryckplatta?

Mvh KIm
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Mustang 613, Zundapp KM/50

Inlägg av Skåning »

Ska sitta en pys / dekompressions -ventil uppe på toppen på de motorerna, som via en vajer manövreras med ett litet handtag uppe vid styret. Dess funktion är att släppa ut kompet och på så sätt underlätta att få motorn till att rotera. Har du provat att använda den?

En artikel om slirande koppling på just en sådan motor:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... stang-613/
Andreas.
kimU87
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2021, 12:29

Re: Mustang 613, Zundapp KM/50

Inlägg av kimU87 »

Okej, nej, det har jag inte provat. Ganska novis på det här med trampmoppe. Jag har kontrollerat kopplingen på den och den verkar fungera som den skall. Sitter endast 1 bricka på min.

Skall testa med pys ventilen nästa start. Tack för svar.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Mustang 613, Zundapp KM/50

Inlägg av HVA59 »

Ja har du pys så använd den! Det är jättetrögt att starta utan den. Håll inne den lite grann bara tills motorn har börjat snurra lite sen släpper du så borde det gå lättare!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar