Jag håller på att renovera en 3 växlad motor
Nu till mina frågor, vad är det för motor kort/lång stake, veven har 15/17 mm lagerlägen
Tänkte köpa packningar, packboxar, vevsläng och diverse lager
Har jag glömt något?
Mvh Lasse
Ny med Zundapp
Re: Ny med Zundapp
Det ser ut som en lång stake och så har du ju en enringskolv. Det finns nog enstaka såna att få tag i till den korta staken med, men det ser ut som du har en lång. Jag har för mig att det blir lång stake efter -68 eller nåt åt det hållet.
Re: Ny med Zundapp
Jag har aldrig haft någon med kort stake men det ser ut som att kolvbulten sitter långt ner så det kan vara en kort stake. Antar att det går att byta vevaxel och då ökar utbudet av kolvar.
De långa vevstakarna mäter 91 mm mellan hålcentrum.
De långa vevstakarna mäter 91 mm mellan hålcentrum.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Ny med Zundapp
Det där är en kort vev
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Ny med Zundapp
Som jag har förstått det (även jag är ny på Zundapp men helt plötsligt så har jag två, en med kort och en med lång. Hur gick det till?) så "brukar" man byta ut den korta till lång i samband med renovering. Öppnar upp för en helt ny värd av cylindrar.
Jag tror dock att det har kommit några nya cylindrar även för den korta på sista tiden.
I slutändan kommer det väl ner till, ekonomi, skicka på nuvarande vev och vilka åka fort ambitioner man har eller inte har.
Min korta har en tysk 2,9 cylinder på sig tillsammans med en borrad förgasare (ca 12) och den går snällt och fint som sjutton, toppar 59 enligt GPS. den sitter i en Monarskoter så det räcker för mig.
Jag tror dock att det har kommit några nya cylindrar även för den korta på sista tiden.
I slutändan kommer det väl ner till, ekonomi, skicka på nuvarande vev och vilka åka fort ambitioner man har eller inte har.
Min korta har en tysk 2,9 cylinder på sig tillsammans med en borrad förgasare (ca 12) och den går snällt och fint som sjutton, toppar 59 enligt GPS. den sitter i en Monarskoter så det räcker för mig.