Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av August1149 »

Tja! Jag har nu rullat ut min fars gamle Mustang från *59 med Zundapp type 258 (motor). Den startar hyfsat enkelt genom att rulla igång den men varvar absolut inte. Jag måste hålla full gas för att den ej ska dö. Hur ska jag göra?

Min teori om vad som är problemet eller behövs att fixa är:
Möjligen en tändinställning (men den startar endå hyfsat enkelt så är ej helt säker om det hjälper), eller köpa ny ljuddämpare och plana toppen för att få ett högretryck. Just nu hade mopeden verkligen ett super dåligt tryck.

Jag köpte för ett tag sedan en ny päroncylle, eftersom den som satt på innan var så låg att alla kolvar jag köpte slog i topplocket & det blev ett väldigt högttryck. Nu med den nya cyllen som är ca 1,5 cm längre är det väldigt lågttryck istället. Vad tror ni läsare vad ska jag göra för att mopeden ska varva/kunna köras...

//August
Bilagor
Motor renovering
Motor renovering
Mopeden
Mopeden
Mopeden
Mopeden
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av HSE »

På motorer som stått länge så torkar vevaxel tätningarna och blir otäta så risken är stor att du har dålig vevhus komp nu. Så börja med att byta den enklaste innan för sväng hjulet och se om det hjälper.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av Micke S »

Hur högt går kolven som mest om du tar loss toppen och kollar? Avstånd till överkant cylinder från kolvtoppen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av HSE »

Ja, sätta på en annan cylinder från antar jag en nyare motor generation kan skapa problem, antar att du titta noga så alla portarna öppnar och stänger som de skall?
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av August1149 »

Tack för svaren hörni! Ska kolla och testa tipsen ni föreslog och se om det blir någon skillnad. Men att motorn inte varvar har väl att göra med tryck/kompressionen?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av Micke S »

Det kan vara många saker som gör att en motor inte varvar som den ska. Igensatt avgassystem, tändning som står helt fel, otätt mot förgasare eller i cylinderfot, igensatta munstycken eller kass komp m.m. Äldre Zundappmotorer hade kortare vevstake. Så om man sätter i en kolv från en nyare (om det går...) så kommer inte kolven att gå upp så högt som den ska. Därför jag bad dig kolla det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundapp motor startar men varvar inte?!?

Inlägg av erlan »

gissar att vi har ett klassiskt misstag här.
alla nya cylindrar levereras väl med kolv avsedd för den s.k. långa vevstaken.
att det sitter en kolv med en kolvring på bilden antyder det. så vitt jag sett har alla nytillverkade kolvar för tidiga motorer
2 kolvringar. finns gamla kolver till den motorn med enkelring, men dom börjar bli riktigt svåra att hitta.
börja med att kolla så du har rätt avstånd mellan kolv och topp.
gissar jag rätt vänder kolven ca 6 mm under överkant på cylindern.
om du hade flyttat originalcylindern uppåt med en tjockare cylinderfotspackning hade säkert den funkat.

sneträff
Skriv svar