Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av Massus77 »

Rätt så novis vad gäller mek och vet inte om jag använder rätt terminologi, men jag hoppas att jag gör mig förstådd :)

Har köpt en Gilera CB1 -76 som läcker lite vid muttern mellan cylinder och krök. Funderar på om det kan vara en packning som behöver bytas ut, eller kan det vara nån annan lösning?

På bilderna syns hur det läcker och det har även skvätt en del på framskärmen. Det ser ju ut som man har skruvat en del på muttern genom åren :)

Vad är det för packning i så fall?

Bild

Bild
Bilagor
2021-04-18 14.19.09.jpg
2021-04-18 14.18.45.jpg
Gilera CB1 -76
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av Skåning »

Namnet krökmutter funkar nog fint för oss flesta att förstå, men det vanligaste namnet på detaljen är nog ändå avgasmutter.

Vilken typ av avgaspackning det sitter org på Gilera vet jag tyvärr inte.
Men vanligtvis så är det en "fylld" kopparring (förr var det ofta ett asbest mtrl) eller en plantätning av grafit. Vanlig massiv kopparbricka förekommer också, men de är pga sin hårdhet dåliga på att täta vid minst ojämnhet och/eller anpassa sig vid olika temperaturer och vill gärna läcka lite ibland oavs hur hårt avgasmuttern än är spänd.

Tänk på att om anläggningsytorna är skadade eller inte parallella så blir det aldrig tätt, oavs packningstyp eller hopspänning.

Demontera och mät vilken diameter det ska vara ut och invändigt på tätningen och hör med din lokala mopedhandlare eller någon näthandel (tex mopedrenovering.se) om de har någon som kan passa.
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av HVA59 »

Och var försiktig med gängorna! Det är lätt att man råkar dra sönder dem om man spänner för hårt eller är våldsam. Speciellt på en aluminiumcylinder som det ser ut att vara på denna :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av Massus77 »

Tackar.

Ja jag får ta och skruva isär lite försiktigt och se hur packningen ser ut. Förhoppningsvis mår gängorna bättre än vad muttern ser ut på utsidan.

Kan muttern vara nån specialare, eller kan man byta ut den också mot fräschare? Alltså om jag måste leta på en originalmutter eller ej? Har ju förstått att det finns en del olika mått och parametrar när det gäller gängor...
Gilera CB1 -76
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av SS440-80 »

Gilera är trevliga maskiner :thumb:

Surfade runt lite och hittade den här forumtråden, där en kille renoverar trasiga avgasstoser. Där står även originala gängan på avgasmuttern, 42x1,5mm.

http://italia50cc.forum24.se/italia50cc-about185.html


Forum är allt mycket bättre än Fäjsboken... :mrgreen:
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Läckage vid krökmuttern Gilera CB1

Inlägg av Massus77 »

Grymt!

Härligt med förståsejpåare :)

Tack tack

Jag börjar med att inspektera packningen så får jag hoppas att det räcker för stunden
Gilera CB1 -76
Skriv svar