Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag har en Crescent Raket (1149) med två växlad hans Sachs motor. Den har gått väldigt bra efter att jag bytt kolv, cylinder, nytt anpassat tändstift osv... Den har alltid startat efter ca 2-5 kickar och går som en klocka, men idag tog jag av tändstiftet för att kolla hur det såg ut (för skojskull), och det var helt svart sotat. Jag gjorde rent det och därefter tog jag en till liten rundtur på tomten, och efter kikade jag på stiftet igen. Det var helt ner sotat igen, (men gick fortfarande bra att köra som innan).

Jag prövade fylla på med lite mer bensin i tanken eftersom det troligen var för mycket olja. Jag kickar nu, men nu startar inte mopeden och jag kollar på stiftet och det är blött?
Det går säkert kanske att bara fylla på med mer olja igen så att den startar, men känns konstigt?
Vet någon vad jag ska göra och varför den inte startar?
//August
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Inlägg av Tillotson »

Man gör inte så, man måste blanda tvåtaktsoljan i bensinen i en bensindunk och skaka ordentligt för att oljan ska blandas ordentligt, att tändstiftet är sotigt kan bero på att bränsleblandningen är för rik eller att det är för mycket olja i bensinen. Att motorn inte startar efter att du hällt i mer ren bensin beror inte på oljeblandningen utan har en annan orsak, tändstiftet måste kanske rengöras bättre kanske. Hur många procent tvåtaktsolja har du i bensinen? 3 procent är lagom.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Inlägg av August1149 »

Tack för svaret! Jag får gå ut och rengöra stiftet ordentligt med tandborste och electrospray, och tänka på att bland bensinen med oljan i en dunk!

Jag kom på tänka att kanske tomgångsskruven och ställbartmunstycke behövs justera efter jag fyllt på med bensin?
//August
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Inlägg av Tillotson »

Nån procent olja hit eller dit påverkar inte motorn så mycket så att munstycket behöver justeras, det kan ju hända att man kommer åt munstycket av misstag så att det står fel. Du kan kolla att tändstiftet fungerar och ger gnista genom att skruva ur det, sätta det i tändhatten, hålla det mot topplocket och kicka, var försiktig så att du inte får en stöt!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 som inte startar efter fyllt på med bensin? Varför?

Inlägg av erlan »

5 kickar är svårstartat för en sachs. nåt är inte rätt.

erlan
Skriv svar