Hur får jag en starkare sachs motor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag kör runt på en Crescent 1149 med sachs 50/2. Jag har nyligen köpt en ny 60cc cylinder inklv förgasare. Jag har toppat 45km/h med det nya trimmet. Jag bryr mig egentligen inte om hur snabbt den går, utom min tanke med trimmet var var att den skulle bli starkare och kunna dra upp mig för alla backar. Jag skulle dock inte påstå att den gör sitt jobb. Absolut den klarar de flesta backarna men jag hade tänkt att den ska kunna ta alla backar.

Hur får jag mopeden att bli starkare. Jag har ej drevat den och det hoppas jag inte behöva göra. Den har kvar original ljuddämpare, är det värt att köpa en ny för att få ut ännu mer effekt? Vad tycker ni jag ska göra?

Mvh August
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av erlan »

Ja att originalljuddämparen kväver den cylindern är helt klart.
men det behövs mer info för att ställa diagnos.

1, vilken cylinder har du köpt? ev märkning?
2, har du bytt orginaltoppen?
3, om svar ja på fråga 2, har du justerat klämspalten?
4, Hur har du ställt tändningen? har du provat olika tändinställningar.
5, Har du eller någon föregående ägare kapat kröken så den bara sticker in ca 5 cm i ljuddämparen?

Och nej jag har ingen aning om hur tändningen ska stå med en så tät ljuddämpare.
Men original var det 3 mm med tyst passiv ljuddämpare.
med en fungerande aktiv pipa så brukar man hamna på 1 mm.
Dom som körde med orginal ljuddämpare på compacterna rensade dom på allt, och satte en vingmutter som höll kvar päronet. dånade som åskan ungefär.

erlan

Efter att sett din andra tråd så frågar jag även vilket tändstift kör du på ?
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av August1149 »

Tack för svaret Erlan!

Jag köpte för ett tag sedan en 60cc cylinder från Trimbutiken samt en förgasare därifrån.

Jag har också ett nytt topplock till den stora cylindern.

Jag har ej justerat klämspalten.

Tändningen har jag ej rört sedan den nya cylindern är på plats, så det får testa om det gör någon skillnad!

Jag har en gång tidigare kapat av en bit av kröken, men det var bara eftersom den var så lång efter att jag köpt den ny, till förhållande till den gamla kröken som satt på.

Tändstiftet som är på just nu är NGK B8HS, som jag tror möjligen är ett steg för kallt, alltså jag borde kanske egentligen ha NGK N7HS.
Apropå min gamla tråd så löste jag problemet genom att göra rent stiftet med 5-56 och en stålborste och lite tryckluft. Jag tog också en kniv och bände up gnistgapet hos stiftet, eftersom gapet bara vara ca 0,5mm. Det gjorde iallafall susen och Raketen starta igen!

Mvh August
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av Skåning »

Som erlan också var inne på, måste finnas lite mera att hämta med de (trim)delarna om bara allt är ok.

Men det är väldigt mycket luft (avgaser) som ska ut genom det avgasröret. Först har du ökat cylindervolymen från 50 till 60 cc = 20%, sen har du med samma drevning ökat hastigheten från 30 till 45 km/h = 50% ökning av varvtalet.

Så byter du bara till en 32mm krök med matchande ljuddämpare och lägger en stund på att få till en vettig inställning på tändning och bränsleblandning, så ska du kunna dreva upp ett antal kuggar och lugnt "finåka" i dina (om nu önskade) 45 km/h med vettigt motorvarv.
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av erlan »

håller med om tändstiftet, att prova ngk 7.
ngk 8 är ska visserligen motsvara w240T1 som var rekomenderat till den cylindern.
Men NGK är kända för att ha bredare värmeområde, så NGK 7 bör fungera.
Orginal brytartändning ska bara ha 0,5 i elektrodavstånd.

Någon hade redan bytt/kapat orginalkröken. den bör vara 15-20 cm längre än dom nytillverkade krökarna, och sticka in så mycket i ljuddämparen.

det är den här ljuddämparen som dom flesta använder.
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... 32-mm.html
Det är en kamoflerad expansionspipa, avstämd för sachs. dom som jagar den sista lilla lilla provar även motsvarande avsedd för zyndapp

Gjorde en koll på trimbutikens hemsida. dom skriver att det är nyaste versionen, men deras bild visar en äldre variant, som går märkbart sämre..
plockar du av någon anledning av cylindern så fota gärna undersidan för koll.

en sak till: hur långt har du kört med cylindern, är den inkörd än.
Det gör märkbar skillnad på ork när den blir inkörd.
minst 10-15 mil landsväg. kör man på vägar där det går sakta, eller är svårt att mäta, så brukar jag räkna med att jag behöver förbruka minst 7-8 liter bränsle innan den kan vara inkörd.
Kan dock ta upp emot 50 mil.

Erlan
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av August1149 »

Tack för svaren återigen!

Jag får nog som ni säger, skaffa en ny ljuddämpare och pilla lite med tändningen och bränsle, för att få ut mer krut ur mopeden!

Jag har ej hunnit köra så långt än, med den nya cylindern. Säkert bara någon mil eller två.

Jag får höra av mig på denna tråd igen, och skicka bilder underifrån på cylindern när jag tar av den!

Tack för hjälpen hörni! En sista grej påverkar tändstiftet effekten?
//August
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur får jag en starkare sachs motor?

Inlägg av erlan »

Nej, det är snarare så att effekten påverkar tändstiftet.
ett för hårt/kallt stift kyler för bra, och sotar igen.
ett för mjukt/varmt stift kyler för dåligt, mittelektroden går för varm.
i dom flesta fall slutar dom släppa fram gnistan. ev kan porslinet spricka av värmen.
i riktigt extrema fall smälter mittelektroden bort.

erlan
Skriv svar