Sachs 50/3 70 tal .

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
scheriffen
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37

Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av scheriffen »

Framdrevet lossnade :( fick skjuta moppen hem 5 km...puh..MEST UPPFÖR FÖRSTÅS !! Motor går perfekt :) sätter tillbaka drevet med lite Looctite.. allt verkar ok , startar o kommer ca 100 m 😳 börjar smälla i motorn som bara den... tänkte att det var något inuti som pajat ?? Plockar isär motorn och ALLT ser bra ut ! Inga kuggar som är trasiga, inget som glappar alla lager hela... HJÄLP mina hjärnceller får fnatt ???
TACKSAM FÖR OLIKA TIPS.
JAN ERIK
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av Skåning »

Hur är skicket på framdrevet och fick du tillbaka det exakt där det har suttit/ska sitta?

Är du säker på att oljudet verkligen kom från motorn och inte från en ev. skadad kedja, dvs lät det då du stod helt stilla också?

Drog motorn som den skulle när oljudet var där eller kändes det som att den "kuggade över" på växel och isf oavsett växel?
Någon skillnad om du frikopplade eller inte?
Andreas.
scheriffen
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av scheriffen »

Framdrevet var helt okej.. och jag är 99 procent säker på att jag fick tillbaka det perfekt. och ljudet kommer även när jag"bara" startade motorn !! Sånt oväsen så man stänger av me en gång..doft dunkand ljud. Konstigt eftersom jag startade motorn när jag kom hem å den gick perfekt ! Tyst å fint..ja ja ungefär så fint å tyst som en Sachs brukar gå 👍
Kan ja dragit fast drevet för hårt ?
//Jan Erik
scheriffen
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av scheriffen »

Frikoppla har jag inte ens tänkt på..bara att stänga av...
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av Skåning »

Hur är historiken INNAN drevet lossnade, hade det suttit där typ "orört alla tider" och mopeden/motor alltid bara funkat precis som den ska eller är där skruvat på allt x-antal gånger sista tiden?

Innan du rev motorn, hade det sen tidigare återmonterade drevet gått löst igen?

Att felsöka på distans är då inte lätt, svårt nog att komma med förslag på tänkbara orsaker och vad du lämpligtvis ska kolla efter/på... :(
Andreas.
scheriffen
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av scheriffen »

Drevet har ALDRIG lossnat förut och de enda jag gjort för ett år och många mil sedan är bytt lameller och satt på 60cc men som sagt var..de va länge sen..
scheriffen
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37

Re: Sachs 50/3 70 tal .

Inlägg av scheriffen »

Plockade isär hela motorn å bytte alla lager å packboxar,, såg inget som var trasigt...nu går den fint å tyst som vanligt 👍👍👍
Skriv svar