<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej bästa raketer,
Jag har aldrig kluvit en moto tidigare (ska justera växlarna) och nu har jag kommit så lång att det 'bara' ska vara att dela på motorn. Ser ut att lossna bra vid kick- och växelaxlarna men inte vid vevstaksaxeln. Har knackat försiktigt på axeln men det verkar sitta hårt. Kan inte se att man kan få grepp med avdragare. hur göra?
Hälsningar
AnteL <!-- </EdIndex> --></div>
Klyva flinta
Flinta och växeljustering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Tomas,
Nja, när det gäller flinta med fotväxel så måste man faktiskt in i motorn. Se t ex www.tsv-blarok.se/hva_vxl.htm. Jag har nu lyckats få isär motorn men beskrivning över hur man ska justera växlarna är svårtydd - "skruven är excentrisk och skall roteras så att tärningen och rätt uttag i spärrskivan stämmer för önskad växel"??? Vad är 'tärningen'? Det sitter en lite 'löpare' på växelföraren som passar in i en skåra på den hylsa som manövrerar kuggdreven till ettans respektive tvåans växel. Den är lite glapp men ser i övrigt inte sliten ut. Kan det vara det som är problemet? Justeringen i övrigt verkar OK. Tips mottages tacksamt.
AnteL <!-- </EdIndex> --></div>
Nja, när det gäller flinta med fotväxel så måste man faktiskt in i motorn. Se t ex www.tsv-blarok.se/hva_vxl.htm. Jag har nu lyckats få isär motorn men beskrivning över hur man ska justera växlarna är svårtydd - "skruven är excentrisk och skall roteras så att tärningen och rätt uttag i spärrskivan stämmer för önskad växel"??? Vad är 'tärningen'? Det sitter en lite 'löpare' på växelföraren som passar in i en skåra på den hylsa som manövrerar kuggdreven till ettans respektive tvåans växel. Den är lite glapp men ser i övrigt inte sliten ut. Kan det vara det som är problemet? Justeringen i övrigt verkar OK. Tips mottages tacksamt.
AnteL <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Flinta och växeljustering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hade nån frågat hade jag nog varit beredd att satsa pengar (inte mycket....) på att man inte behöver klyva för att justera växlarna.
Tur att ingen frågade...
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
Fascinerande! Man lär sig nåt nytt varje dag, nästan...AnteL skrev: Nja, när det gäller flinta med fotväxel så måste man faktiskt in i motorn.
AnteL
Hade nån frågat hade jag nog varit beredd att satsa pengar (inte mycket....) på att man inte behöver klyva för att justera växlarna.
Tur att ingen frågade...
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19