Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag håller på med en gammal Crescent Raket med Sachs 50/2 motor. Jag håller på med tändningen nu och försökt att läsa in mig på hur man går tillväga, men har ej riktigt fattat. Jag tänker att det kanske det är enklast för mig att bara testa mig fram genom att vrida på plattan tills jag hittar rätt läge. Jag undrar nu, om det börjar komma förgasarsmällsr tänder den för tidigt eller försent då, och hut vet jag när jag har hittat det bästa optimala tändningen? Är det när den är som starkast eller snabbast osv...
//Augiust
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av erlan »

ett gammalt trick var att stoppa ett cigarettpapper (tunnt och starkt) mellan brytarna.
sedan vrida i rätt rotationsriktning till pappret lossnar. där tänder det.

erlan
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av August1149 »

Tack för svaret! Jag har prövat som du sa, men det kommer fortfarande förgassmällar vid högvarv. Är det brytaravståndet som behövs justeras nu?
Eller bör jag byta spolen och kondesator? Hur ställer jag in brytaravstånd?
//August
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av Micke S »

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av billykid »

erlan skrev: 13 maj 2021, 10:17 ett gammalt trick var att stoppa ett cigarettpapper (tunnt och starkt) mellan brytarna.
sedan vrida i rätt rotationsriktning till pappret lossnar. där tänder det.

erlan
.
. Hmm erland, verkligen konstig förfarandet.. :?: Finns 200 grr bättre sätt.. :?

PS Hej Micke .S ....har lite frågor om el/stereo mm. (ringer) ev. )
Kan skicka mail åt dig med bilder mm ääää du el/ingen gör...***L***
Senast redigerad av billykid den 15 maj 2021, 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av HSE »

Bäst är ju att använda en gammaldags tändinställnings lampa, då kan man se var tänd punkten verkligen ligger över hela varvtals området.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av billykid »

HSE skrev: 15 maj 2021, 07:44 Bäst är ju att använda en gammaldags tändinställnings lampa, då kan man se var tänd punkten verkligen ligger över hela varvtals området.
OjOjOj vilken över kurs...för 2 vxl SACHS, hur svårt kan det vara.... :?:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av HSE »

Jag som tycker lampa är enklast, markera ÖD på svänghjul och block måste man ju ändå göra, sedan är det bara att ta fram lampan och en ström källa, jag kör med ett mc batteri, ansluta pickupen på tändkabeln och kicka runt motorn. Och där har vi tändpunkten :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av billykid »

Tändningen standar 2-vxl, tror det är 2,5 för ovd (blandmått ca.0,40mm). Snurra runt motor till kolven är i topp.
DÄR HAR DU noll-läget, mät i tändstift hålet backa motor 2,5mm för FOD 2,5. tex med!
Var noga mät med helst med ett digitaltskjutmåt. Du kan mätta med mycket, sticka eker
du marker på med en fin MARKER penna....

Är du duktigt på å räkna kan du räkna ut graderna på svänghjul, hur mycket du ska backa
i grader, gör markeringar på S-hjul_block med en skarp pennan.(gör inga hack..)
.
MEDURS(ger högre ovd) alltså mot klockan.

Sänka ovd = MOTURS(backa urveket, klockan)


Men vad tusan vet jag....60 plusare
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av HSE »

Skall man vara riktigt noga snurrar man runt vevaxeln framåt tills kolven är i topp och markerar, sedan snurrar man runt vevaxeln ett varv åt andra hållet och markerar igen när kolven är i topp. Beroende på glappSpel lite varstans på vägen får man två olika markeringar och mitt i mellan dem sätter man ÖD. Och sedan kan man gradera dit önskad tändpunkt.

Men så känsligt är inte det hela, så länge man kör med brytar system så håller inte den för tändning man ställt in så värts många mil...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av erlan »

billykid skrev: 15 maj 2021, 07:39
erlan skrev: 13 maj 2021, 10:17 ett gammalt trick var att stoppa ett cigarettpapper (tunnt och starkt) mellan brytarna.
sedan vrida i rätt rotationsriktning till pappret lossnar. där tänder det.

erlan
.
. Hmm erland, verkligen konstig förfarandet.. :?: Finns 200 grr bättre sätt.. :?

PS Hej Micke .S ....har lite frågor om el/stereo mm. (ringer) ev. )
Kan skicka mail åt dig med bilder mm ääää du el/ingen gör...***L***
Ja jag har inte provat det. titta när brytaren börjar röra sig har alltid funkat för mig.
0,35 i brytarvastånd och 2mm förtändning bör vara optimalt för otrimmad 1hk sachs.

förgasarsmällar på en moppe kan jag inte påminna mig att jag någonsin lyckats få??
om det beror på fel tändläge, skulle motorn ens starta då?
Hur är det med sot i motorn och avgassystemet?

erlan

Lägger in ett PS.
En raketare bör ha lågkompstoppen, då är nog Billykids förslag på 2,5 mm f.ö.d. värt att prova.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Tändinställning sachs? Förgasarsmällar?

Inlägg av August1149 »

Tack för alla svar hörni! Jag löste det till slut. Fick testa mig fram lite... mvH
Skriv svar