Hej! Jag har nu i helgen införskaffat mig en Crescent 2013 med Sachs 50/3. Kopplingen började fungera efter tömt och bytt till ny olja och båda växlarna går i. Problemet är att Växelarmens fjädär ej orkar dra tillbaka armen? Motorn och mopeden har stått stilla ett bra tag så det kanske försvinner med tiden. Om jag skulle behöva åtgärda det hur byter man fjädärn? Klyva motorn osv?
Och en sista vet någon vart jag kan få tag på en passande sadel till Crescent 2000 (2013)? Den gamla var lite röten och rostig.
//August
Sachs 50/3 växelstrul!?
Re: Sachs 50/3 växelstrul!?
Det där verkar vara ett vanligt fel, det är många Sachsmotorer som har en extra dragfjäder utvändigt på växelarmen, det verkar lösa problemet på ett smidigt sätt.
Re: Sachs 50/3 växelstrul!?
är det en två eller treväxlad motor? är den märkt 50/3 bör den vara 3 växlad.
vilket det än är, så är felet troligen att växelreglaget kärvar i lagringen antingen genom blockhalvan (tvåväxlad) eller lagringen i växelkåpan (treväxlad)
Kan även vara wiren som kärvar.
erlan
vilket det än är, så är felet troligen att växelreglaget kärvar i lagringen antingen genom blockhalvan (tvåväxlad) eller lagringen i växelkåpan (treväxlad)
Kan även vara wiren som kärvar.
erlan
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02
Re: Sachs 50/3 växelstrul!?
Det är 2vxl hand. Kan man smörja upp armen så att det slutar kärva? Annars tänkte jag som Tillotson att ha den utvändigt på växelarmen.
//August
//August
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28
Re: Sachs 50/3 växelstrul!?
Lossa bara inte skruven som sitter på växelarmen då får du dela på motorn..
Re: Sachs 50/3 växelstrul!?
Går växel/växlarna inte i alls eller hoppar den/de ur läge först i samband med belastning?
Koll att vajern är rätt justerad, en förutsättning för att växelföraren/armen ska få rätt slaglängd och växlarna gå i som de ska.
Koll att vajern är rätt justerad, en förutsättning för att växelföraren/armen ska få rätt slaglängd och växlarna gå i som de ska.
Andreas.