Sachs med för högt komp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Hej ingen
Jag ska prova att höja cylindern 1 mm till som billykid skriver, så har jag inte förstört top eller kolv
Så får vi se vad det blir för komp :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Micke S »

Det är lite lurigt att få rätt kompressionsförhållande med en kompmätare. Värdet på kickkompen påverkas i hög grad av slitaget på cylinder, kolv, kolvring och vilket ringgap man har. Vill man vara säker på att det blir rätt kan man antingen räkna på kompressionsförhållandet som vi normalt gör, på hela slaget, eller kompressionsförhållandet räknat från när avgasporten precis har stängt som de gör i Japan. I första fallet brukar CR 14:1 anses vara lämpligt och i andra fallet 8,5:1.

Exempel: Slagvolymen är 80 CC och det fria utrymmet ovan kolven i TDC är 6 CC. Då blir CR (80+6)/6= 14,33:1

Men sedan finns ju fenomen som t.ex. att om man ökar kompen i en slutkörd cylle så kan den bli pigg igen trots att de mindre förbränningsrummet skulle orsaka överhettning och spikningar om cyllen vore frisk.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av billykid »

Jo håller med Micke.S om att värdet på kickkompen påverkas i hög grad av slitaget på cylinder, kolv, kolvring och vilket ringgap man har. Sen också hur stark man är att kicka runt motorn...mera fart & snurr med kicken ger högre Komp. En sliten cylinder ger bättre Komp men några droppar olja i cyllen!

Angående tändstift skulle jag välja nu när det är så varmt ute typ NGK.9. Vintertid kan NGK.8 gå jätte bra... :?

Om cylinderfotspackning. Så har Biltema oljepackning ark på 1,0.mm tjocka, vet ej om du har någon fotpackning.??
Har alldrig hänt mig i.a.f att jag fått så hög Komp. Brukar ta bort cylinderfotspackningen för att komma mera rätt.
Endast kört med Biltemas flänstätning funkade till och med att De/Mo cylinder utan nytt klister (finns bättre klet).

Hur jag gör, efter kollas klämspalten med blytråd 1,0-2,0.mm tejpat ett krys på kolvtoppen, snurra lungt runt motorn på svänghjul.
Obs ej tenntråd.(för hård) den kan trycka ihop översta ringspåret , Allt dragen med rätt moment.

OBS värderna diffa och är olika det vanligaste, lägg ihop dessa 4 värden å dela med 4 = KLÄMSPALT.
Mät alla 4st ändar som ska bli klämda(plattare) med micrometer (allt Digitalskjutmått).
Alldrig hänt mig att värderna är exakt lika annars är det = KLÄMSPALTEN.
Skriv svar