Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Hej,
Jag håller på att avsluta ett projekt där en lifan motor har hängts på en puch packy och elsystemet gör mig problem för jag får ingen gnista.
Från motorn kommer två kabelstammar.
En med snabbfästning innehållande fem kablar. Denna enligt min förståelse är för hastighetsmätare, neutral lampa osv. Vilket inte borde spela någon roll för tändningen.
Den andra kabelstammen, innehållande 4 kablar: En Blå/Vit, en grön samt två gula.
- Blå/Vit för timing att trigga gnista.
- Grön för jord
- Gul för lyse ( vilket kommer ignoreras för tillfället )
Jag har en 4 pins CDI box, där enligt all min läsning tyder på:
- Övre vänster pin, kopplas till motorns Blå/Vit för gnist-timing
- Öve höger pin, kopplas till tändspolen
- Nedre vänster pin, kopplas på jord
- Nedre höger pin, dödarknapp? ( Om den jordas stoppas gnistan? )
Grön från motor, cdi samt tändspole kopplas till samma punkt på ett motorfäste.
Men jag får ingen gnista.
Hur och vad kan jag felsöka?
Motor, elsystem och tändstift är helt nytt.
Är det någon som jag missuppfattat i inkopplingen så upplys mig gärna.
Jag håller på att avsluta ett projekt där en lifan motor har hängts på en puch packy och elsystemet gör mig problem för jag får ingen gnista.
Från motorn kommer två kabelstammar.
En med snabbfästning innehållande fem kablar. Denna enligt min förståelse är för hastighetsmätare, neutral lampa osv. Vilket inte borde spela någon roll för tändningen.
Den andra kabelstammen, innehållande 4 kablar: En Blå/Vit, en grön samt två gula.
- Blå/Vit för timing att trigga gnista.
- Grön för jord
- Gul för lyse ( vilket kommer ignoreras för tillfället )
Jag har en 4 pins CDI box, där enligt all min läsning tyder på:
- Övre vänster pin, kopplas till motorns Blå/Vit för gnist-timing
- Öve höger pin, kopplas till tändspolen
- Nedre vänster pin, kopplas på jord
- Nedre höger pin, dödarknapp? ( Om den jordas stoppas gnistan? )
Grön från motor, cdi samt tändspole kopplas till samma punkt på ett motorfäste.
Men jag får ingen gnista.
Hur och vad kan jag felsöka?
Motor, elsystem och tändstift är helt nytt.
Är det någon som jag missuppfattat i inkopplingen så upplys mig gärna.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Nylackat motorfäste som isolerar jordanslutningen kanske?
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
När jag köpte min motor fick jag med en lapp med instruktionen om hur koppla kablarna, handlade om att klippa bort kontaktstycket och ta kablarna man behövde. Minns inte exakt nu hur det skulle kopplas men här är en länk till en som hade samma problem som du: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=15.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Fråga i "Vi Som Kör Lifan Och Inte Skäms För Det" på Facebook annars.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Tack för svaren.
Jag har nu bytt till en jordpunkt på motorn istället men ingen skillnad.
Länken ovan gav bra information men problemet han hade var att han kopplat hastighetsmätare, neutrallampa osv kabelhärvan i CDIn ( man blir lätt lurad att göra detta då kabelhärvan har en snabbkoppling som passar perfekt med CDIn )
När jag mäter med multimeter ( satt på växelström - är detta korrekt? ), Så ger den utslag på Blå/Vit kabel från motorn när jag drar runt.
Det borde betyda att CDIn får den signal som behövs för att trigga en gnista.
Men när jag mäter på tändspole pin på CDIn och drar runt motorn så blir det inget utslag.
(när jag mäter så har jag + på multimetern till pin'en och och - till jord på motorn )
Jag har nu bytt till en jordpunkt på motorn istället men ingen skillnad.
Länken ovan gav bra information men problemet han hade var att han kopplat hastighetsmätare, neutrallampa osv kabelhärvan i CDIn ( man blir lätt lurad att göra detta då kabelhärvan har en snabbkoppling som passar perfekt med CDIn )
När jag mäter med multimeter ( satt på växelström - är detta korrekt? ), Så ger den utslag på Blå/Vit kabel från motorn när jag drar runt.
Det borde betyda att CDIn får den signal som behövs för att trigga en gnista.
Men när jag mäter på tändspole pin på CDIn och drar runt motorn så blir det inget utslag.
(när jag mäter så har jag + på multimetern till pin'en och och - till jord på motorn )
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag fick ingen instruktion med vid köpet tyvärrHSE skrev: ↑04 jul 2021, 17:32 När jag köpte min motor fick jag med en lapp med instruktionen om hur koppla kablarna, handlade om att klippa bort kontaktstycket och ta kablarna man behövde. Minns inte exakt nu hur det skulle kopplas men här är en länk till en som hade samma problem som du: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=15.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Borttagen
Senast redigerad av asdf1234 den 05 jul 2021, 14:06, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Kan ta bilder på hur min moped är kopplad om du vill...
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag kollade in denna tråden. En 6 pins CDI men blå/vit och jors lär utgöra samma funktionalitet som på min.
När de mäter resistans mellan blå/vit och jord så ska det ligga mellan 80 - 160. Jag får 286. Har jag dålig jord?
När de mäter resistans mellan blå/vit och jord så ska det ligga mellan 80 - 160. Jag får 286. Har jag dålig jord?
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Men oavsett var jag tar jord ram/fälg/motorblock/svänghjul så kommer jag aldrig under 286.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
I denna video, https://youtu.be/aAeiz02VQH0
Så ska ska en multimeter ( växelström och 200 indikatorn )kopplad på blå/vit ge 50v när motorn dras runt. Jag får 0.6v i utslag.
Så ska ska en multimeter ( växelström och 200 indikatorn )kopplad på blå/vit ge 50v när motorn dras runt. Jag får 0.6v i utslag.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag blir snart knäpp.
Forstod knappt en 1/4 men denna video, https://youtu.be/ZeGLRqXOMgw men de påstår att 4pin cdi är batteriberoende. Eftersom jag inte har en röd/svart kabel som strömsätter cdin..
Forstod knappt en 1/4 men denna video, https://youtu.be/ZeGLRqXOMgw men de påstår att 4pin cdi är batteriberoende. Eftersom jag inte har en röd/svart kabel som strömsätter cdin..
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Fortsätter mitt samtal med migsjälv.
Dey verkar som att jag behöver ett batteri för att driva min CDI eftersom statorplatta har 4 kablar. Blå/vit, grön och två gula.
En statorplatta med 5 kablar kan användas utan batteri, blå/vit, gul, vit, grön, röd. Då den röde kabeln levererar den spänning som behövs för att ge gnista. I en 4kablars motor så står batteriet för denna spänning.
Antingen köper jag ett batteri för 300, eller en ny statorplatta (295) och slipper batteri.
https://www.ettansmopeder.se/product/tandplatta-lifan
Tips mottages gärna
Dey verkar som att jag behöver ett batteri för att driva min CDI eftersom statorplatta har 4 kablar. Blå/vit, grön och två gula.
En statorplatta med 5 kablar kan användas utan batteri, blå/vit, gul, vit, grön, röd. Då den röde kabeln levererar den spänning som behövs för att ge gnista. I en 4kablars motor så står batteriet för denna spänning.
Antingen köper jag ett batteri för 300, eller en ny statorplatta (295) och slipper batteri.
https://www.ettansmopeder.se/product/tandplatta-lifan
Tips mottages gärna
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Du kan inte prova att koppla på ett bilbatteri för att se om allt lirar och motorn hoppar igång innan du bestämmer dig?
Annars är det rätt skönt att slippa batteri i min mening, så jag hade handlat en statorplatta. Men smaken är som baken
Annars är det rätt skönt att slippa batteri i min mening, så jag hade handlat en statorplatta. Men smaken är som baken
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se