När jag skulle byta lameller på sachs 50/2 trampis och får bort kåpan så ser jag 5 lagerrullar som ligger helt löst! Kan de verkligen krypa ut så? Någon gissning på hur? har ingen aning hur jag ska få dit dem igen och om jag får så behövs ju något göras så de ej trillar ut igen?
Motorn skall vara renoverad men vet ej av vem eller när! Kan de ha trillat ur när de skulle sätta ihop motorn igen? Borde man inte märka att 5 st saknas ifrån sin bana när man kör? De borde väl inte kunna trilla ut så? De kan väl ställa till me hur mycket som helst alldeles lösa där inne? …..Konfunderad är jag och helt ny vad gäller sachs så tacksam för alla tips jag kan få!
Fridens liljor
Lagerrullar lösa
Re: Lagerrullar lösa
Intressant problem Aldrig stött på det tidigare. Så jag har ingen förklaring utom möjligen som du gissar att de hamnat fel vid hopsättningen av motorhalvorna. Jag skulle dela motorn igen för att kontrollera innan jag kör mer med den motorn.
Re: Lagerrullar lösa
Ja det är lite intressant faktiskt! Jag vet inte riktigt hur det ser ut intill där de ska sitta egentligen men 2 likadana banor me rullar båda sidor? Har inte fått möjlighet att kolla bakom andra kåpan efter en hög där också. Om ja? Så är det förmodligen vid ihopsättandet! De bör ju bildats ett ganska ordentligt utrymme annars om flera st cylinder formade rullar på 4*6 mm ska hitta ur sin bana , lägga sig på ungefär samma plats i ett trångt utrymme me massa olj, kugg och drev i massa rörelse utan att skada något annat på vägen eller Iaf göra ett historiskt rasslande ifrån sig! Hålrummet de trillat ur ifrån bör ju också ha märkts annars! Antingen som ett gediget glapp för att de saknas nåt riktigt allvarligt eller nåt ljud ifrån skottlossningen mot banorna? Hur har lagret ens fungerat när typ tjugotredubbeliondefem % av dem på saknas!? 5 st och de är väl 13 eller 15 st per bana?! Vill minnas att jag också läste de finns ett litet hålrum där de skulle se ut som att de får plats ett till men mellanrummet är ändå något mindre än diametern på en rulle så de ska liksom inte kunna trilla ur efter man fått ihop blocken med alla där!? Nej den startas inte igen utan att jag vet rätt antal är på sin plats!
Har aldrig skruvat på sachs innan men det borde väl finnas hyfsat bra beskrivningar och gärna bilder på en lyckad klyvning på nätet tänker jag!?
Har aldrig skruvat på sachs innan men det borde väl finnas hyfsat bra beskrivningar och gärna bilder på en lyckad klyvning på nätet tänker jag!?
Re: Lagerrullar lösa
Det ligger brickor på var sida lagret, så nej rullarna kan inte rymma, om allt ät korrekt monterat.
höger rullager syns om du plockar bort kopplingskorgen.
fattas dom i vänster rullager har du radialglapp på kdejedrevet.
orörda motorer har en packning i rött papper mellan blocken. så det är ganska lätt att se om en motor är öppnad förut eller inte.
men ligger det rullar och simmar runt i växellådan är det ju uppenbart att någon varit inne och kladdat där.
Det är enklast att klyva motorn, och kolla vad som är fel.
erlan
höger rullager syns om du plockar bort kopplingskorgen.
fattas dom i vänster rullager har du radialglapp på kdejedrevet.
orörda motorer har en packning i rött papper mellan blocken. så det är ganska lätt att se om en motor är öppnad förut eller inte.
men ligger det rullar och simmar runt i växellådan är det ju uppenbart att någon varit inne och kladdat där.
Det är enklast att klyva motorn, och kolla vad som är fel.
erlan