Sachs 50/2 tändproblem!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag håller just på med en Crescent 2013 med en Sachs 50/2 fläktkyld motor på. När jag förrigår startade den för första gången så lät den plågad och när jag la i växel 1, så började mopeden till min förvåning att backa (problemet till det var att tändning förtände väldigt mycket)... Idag fixade jag tändning från att ha förtänt extremt mycket till att den iallafall gick framåt, men gick fortfarande att höra att den lät plågad och den gick dåligt (troligen eftersom det fortfarande förtänder. Problemet är att tändplattan går inte vrida något mer så att den tänder senare! Det är 6 st fästen i tändplattan och 3 st skruvar som håller i 3 ut av fästena. Går det att vrida hela tändplattan 60° och därifrån fixa en tändinställning? Är det någon som fått samma problem och löst det?
//August
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av erlan »

brytaravstånd 0.30-0.35 ?

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av SS440-80 »

Är det korrekt svänghjul?
Fel svänghjul kan lyfta brytarnocken felaktigt, trots att man monterat svänghjulet korrekt på krysskilen. Då finns heller ingen chans att "komma ifatt" med tändplattan.
Fel svänghjul men motsatt rotationsriktning ger också ett helvete att hitta tändpunkten, detta p.g.a lyftnockens utformning.
Är det rätt svänghjul, men så uppenbart tokig tändpunkt så kan krysskilen gått av och svänghjulet flyttat sig lite på vevaxeln. Detta har hänt förr...
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av August1149 »

Hej, tack för svaren! Jag har inte kollat brytaravståndet, men kan det ha något med att den förtänder? Kilbrickan är ej bruten och svänghjulet är rätt (likadant till min andra moped med samma motor). Problemet som jag tror är att: plattan ej går att vrida mer så att den tänder senare. Kanske att jag tar av och sätter på plattan i 60° moturs men då kommer den troligen tända alldelles försent...
//August
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av Skåning »

Vad är ändrat-gjort-bytt på motorn?
För så fel kan det ju inte bara bli helt av sig själv och troligtvis inte ens om undermåttliga men fortfarande "rätt" Kinadelar har använts.

Men om du nu har en till likadan motor som fungerar så jämför, kolla och mät hur sakerna ser ut och sitter på den. Nästa steg om du inte kan se något felaktigt så flytta över komponent för komponent till "problemmotorn" så borde du tillslut få fram vad som felar.
Andreas.
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Sachs 50/2 tändproblem!

Inlägg av Tillotson »

Jag har för mig att det är lätt hänt att tändplattan monteras fel på Sachs motorer eftersom tändplattan ska monteras så att tändspolen ska sitta så att tändkabeln får gå som en omväg till kabelgenomförningen, inte den rakaste vägen.
Skriv svar