Gilera CB1 går ryckigt när den är varm

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Gilera CB1 går ryckigt när den är varm

Inlägg av Massus77 »

Hej

Har en Gilera CB1 -76 och efter jag har kört 7-8 km så börjar den rycka och hoppa, tappa kraft. Försöker jag ge mer gas är det precis som att den vill dö ännu fortare. Jag har lyckats ta mig hem (hoppandes), om jag kör på låga varv. Då har den inte bråkat lika mycket, men tillslut dör den helt och den måste stå och svalna. Sen är det ett h-e att få igång den, men det går tillslut om jag väntar tillräckligt länge.

Är väldigt novis när det kommer till meka motorer, men det jag har märkt är att den gick bra i våras, men nu när det är sommar och varmt har jag kommit allt kortare sträckor innan den börjat bråka.

Har bytt tändstift, gjort rent luftfilter och förgasare. Om jag förstått det rätt så har den ett elsystem som ligger utanför motorpaketet. Det är som en cylinder där tändkabeln går in, tillsammans med kablarna till lyse och tuta.

Har kollat tändstiftet några gånger och det kanske inte är Oboybrunt, men absolut inte vitt. Nån gång har det varit nån form av fukt på det. Med det sagt har jag kanske inte kollat det vid rätt tidpunkt.

Någon som har nån idé vad detta kan vara?
Gilera CB1 -76
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Gilera CB1 går ryckigt när den är varm

Inlägg av Skåning »

Kollat så att där kommer tillräckligt med bränsle till förgasaren, dvs inget i tanken/bränslekranen som lägger sig för och stryper flödet?

Hur ser stiftet ut efter du kämpat ett tag med att få igång den, är det är vått (får bränsle) eller torrt?

Är där gnista när motorn är varm och inte vill starta och om isf är den lika stark som när motorn är kall / funkar som den ska?
Andreas.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Gilera CB1 går ryckigt när den är varm

Inlägg av TolvNollNio »

Alltid svårt ställa diagnos utan att ha kört den, men gissar på att det är kondensatorn som krånglar.
Gillar inte att bli varm.
Så man kan säga du har felsökt själv eftersom du konstaterat den går att starta när den fått stå ett tag = svalnat.
Är då bara att byta ut denna till en ny av så bra kvalitet det går att köpa för pengar. Därmed inte sagt dyrast är bäst.
Vem som har till just en sådan Gilera vete sme'n!
Å andra sidan är det "bara" en liten rund burk med en sladd ifrån som ska passa i tändplattan bakom svänghjulet
Det skulle kunna vara Ducati tändsystem på den.

Saken du nämner är med 99% säkerhet tändspolen. Skulle kunna vara den inte heller gillar värme. Men då den sitter separat utanför motorn är det nog inte så?
Om du vågar ta en provtur lagom lång för att hamna hemma igen innan den stannar för dig kan du känna efter om tändspolen blir varm. Lite värme bör vara okej, men kan du knappt ens ta på den är det såklart inte bra!

Minns här var en på detta forumet som testade olika typer av kondensatorer under olika temperaturer och fick klart besked på hur bra Kina-tillverkade inte var!
Hans lösning blev en kondensator av industrikvalitet (köpt från ELFA?) fastlödd inuti orginal "burk" vilket nog inte ens var dyrt, bara lite pyssligt.

Sen är ofta google rätt bra på att hitta liknande historik. Fanns ett forum mest riktat åt italienska mopeder.
Där går det säkert gå få reda på saker som vilken gänga en svänghjulsavdragare ska ha till en sån, för du lär bli tvungen få av svänghjulet för att byta kondensatorn.

Bli nu inte skrämd och tro detta är något svårt mekande för har du fixat ha isär förgasaren och moppen gick efter det så har du bevis nog på att du kan fixa det själv!

Förresten, har du haft av bensinkranen och sett så filtret i denna inte är igensatt?
Men ta inte isär eller av den i onödan!
Ta bara loss slangen och se så det kommer jämnt flöde av bensin, antagligen något du kollade i samband med rengöring av förgasaren 😉
Blå/vit Monark 1209
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Gilera CB1 går ryckigt när den är varm

Inlägg av Massus77 »

OJ!

Va grymma ni är, Skåning och TolvNollNio! Jag har skrivit i en del italienforum, men det är sällan det svaras där. Det är klasskillnad i detta forum måste jag säga slider_score.gif

En massa matnyttigt för mig att sätta mig in i. Jag får göra lite fler tester, känna och klämma, men kanske ha med nån i följebil för säkerhets skull :)

Jag har tömt tanken och skruvat av allt från bensinkranen och framåt t.o.m. förgasaren, men har inte skruvat loss själva benskranen. Det borde inte vara där problemet. Den beter sig likadant vare sig jag har full tank eller ej. Även samma historia när jag kör på reserven.

När den håller på och skuttar som värst och jag ger mer gas låter det (med mina novisa öron) som att den inte riktigt tänder/får gnista. Vet inte facktermen, men det brölar och motorn låter lite som när man klipper för högt gräs och den inte orkar.

Det har hänt att den gått ok när jag stannat till och låtit den puttra på tomgång, men så fort jag rör gasen så brölar den igen. För övrigt har jag i stort sett samma problem varje gång jag ska ta ut moppen efter den stått ett dygn eller längre. Den behöver kanske 5 kickar innan den kommer igång och se dör den efter nån sekund och sen är det några kickar igen och kanske att den kommer igång, men jag måste låta den stå på tomgång i ca 30 sekunder och bara snudda lite lätt vid gasen. Gasar jag på för mycket direkt efter att den har en ok tomgång så brölar den och dör.

MEN när den väl lugnat sig och jag kan åka iväg så känns det ok och skulle jag stanna efter 1 km och sen starta den igen efter 5-10 minuter så går allt igång på första kicken, så jag har det lilla fönstret där den går bra och startar lätt :)
Gilera CB1 -76
Skriv svar