Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
okunnigjävel
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 aug 2021, 19:41

Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Inlägg av okunnigjävel »

Hallå allesammans,

Jag hade tänkt mig att försöka renovera en Zündapp motor, problemet är att jag har ganska begränsad erfarenhet...
Jag har då tänkt ta mig hjälp av Servicemanualen och skulle vilja fråga er med erfarenhet om det skulle vara möjligt med hjälp av denna att lyckas.
Jag har sett att de finns mycket information även på detta forum och liknande som jag självklart tänkt ta del av.

Är detta något som klarar om man ger sig fan på det?
Eller är det kanske hel idiotiskt att ge sig på detta utan erfarenhet och hjälp att tillgå?

Verktyg har jag ju såklart men endel skulle behöva inköpas.. så som avdragare samt en klocka(som jag tror man använder sig av att mäta spel I veven?)
Är det några andra special verktyg som är bra att ha?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Inlägg av SS440-80 »

Tvåtaktsmotorer är sällan besvärliga att renovera.
Men olika motorer kan ha vissa trixiga små egenheter som kan verka både ologiska och dumma, men känner man till dem så är det inga problem.

Så är du nu helt novis, så rekommenderar jag dig att köpa Jim Lundbergs Stora Tvåtaktsboken. Beroende på vilken Zündappmotor du ska renovera så får du välja mellan första och andra boken.
Första boken avhandlar 278-motorn (plus 20 andra motorer) Den andra boken har Zündapp KM48 och KM50 samt 255-motorn (plus 28 andra motorer)

Böckerna är verkligen skrivna för nybörjaren, men är även nyttiga för mer erfarna. Är så många bra tips och även beskrivningar på hur man kan tillverka egna enkla verktyg för att lyckas med vissa moment.

Här är en länk till Classic Motors shop där du kan beställa. https://www.dintidning.se/bocker-bil-motor
okunnigjävel
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 aug 2021, 19:41

Re: Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Inlägg av okunnigjävel »

SS440-80 skrev: 10 aug 2021, 07:45 Tvåtaktsmotorer är sällan besvärliga att renovera.
Men olika motorer kan ha vissa trixiga små egenheter som kan verka både ologiska och dumma, men känner man till dem så är det inga problem.

Så är du nu helt novis, så rekommenderar jag dig att köpa Jim Lundbergs Stora Tvåtaktsboken. Beroende på vilken Zündappmotor du ska renovera så får du välja mellan första och andra boken.
Första boken avhandlar 278-motorn (plus 20 andra motorer) Den andra boken har Zündapp KM48 och KM50 samt 255-motorn (plus 28 andra motorer)

Böckerna är verkligen skrivna för nybörjaren, men är även nyttiga för mer erfarna. Är så många bra tips och även beskrivningar på hur man kan tillverka egna enkla verktyg för att lyckas med vissa moment.

Här är en länk till Classic Motors shop där du kan beställa. https://www.dintidning.se/bocker-bil-motor
Okej, jag såg faktiskt den igår och var sugen på att beställa den ... då får det bli en sådan!

En annan tanke jag haft är vilken motor som lämpar sig för att trimma, jag har tidigare haft en 3 växlad motor men tyckte då det var för långt steg mellan växlarna... är 5 växlat att rekommendera eller blir det väldigt täta steg istället? Tanken är att jag ska renovera en motor samt trimma måttligt för att ha något med bra klipp på mopperallyn. Jag förstår att de är lite som att säga hur långt är ett snöre... men någon som har erfarenhet av 4växlat samt 5 växlat?
Jag vet när jag hade en modernare moppe så var det ju mer växlande än gasande :mrgreen:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Inlägg av HSE »

Min erfarenhet är ju bara av 3 och 4 växlade, där kan jag säga att 4 växlar är ett jättekliv framåt jämfört med 3 växlar om man kör med vikt kompensation :D Då tenderar man ju att tappa lite på låga varv och då blir man väldigt begränsad med 3 växlar.5 måste vara ändå bättre men 4 räcker bra för mig.
okunnigjävel
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 aug 2021, 19:41

Re: Servicemanual Zündapp till stor hjälp vid renovering?

Inlägg av okunnigjävel »

HSE skrev: 10 aug 2021, 13:52 Min erfarenhet är ju bara av 3 och 4 växlade, där kan jag säga att 4 växlar är ett jättekliv framåt jämfört med 3 växlar om man kör med vikt kompensation :D Då tenderar man ju att tappa lite på låga varv och då blir man väldigt begränsad med 3 växlar.5 måste vara ändå bättre men 4 räcker bra för mig.
Okej :D
Får se vad jag får tag på, ska hålla mig ifrån 3 växlat i vilket fall.
Skriv svar