Kopplingshandtag som sjunker in

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Chebab
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 aug 2021, 10:47

Kopplingshandtag som sjunker in

Inlägg av Chebab »

Jag har en Sachs, treväxlad fotväxel, med 60 cc trim och standard koppling. Har kört en hel del och aldrig haft bekymmer med kopplingen. Inte slirat eller på annat sätt krånglat. Efter att ha bytt transmissionsolja i den så har problemet uppstått.

Om jag kör lugnt, 30-50 km/h, så händer inget men om jag gasar fullt så sjunker kopplingshandtaget in allt eftersom och till slut så har jag ingen koppling alls. Däremot så greppar det precis lika bra som tidigare. Sänker jag farten och kör lugnt så kommer "trycket" tillbaka i handtaget och kopplingen återgår till det normala.

Jag har hela tiden använt Castrol GP 80W.
Vid bytet så tömde jag ut den gamla oljan genom att lossa båda bottenskruvarna och lyfta framhjulet. Sedan i med 2 dl som jag mätte upp med ett riktigt deciliter-mått.

Körde därefter ett tag och öppnade bulten vid nivåhålet igen och då kom det ut en hel del olja, säkert 1 dl. Trots detta så blev det ingen skillnad på kopplingen. Gasar jag på så sjunker handtaget in och kopplingen "försvinner".

Jag har ungefär 10 mm spel vid kopplingsarmen nere på motorn och ytterst lite spel vid kopplingshandtaget. Detta spel är alltså före jag åker iväg.