Piaggio Ciao koppling

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Hej alla!

Köpt ny moped, gick innan jag renoverade den! Allt är typ nytt på den, motor koppling etc. Men nu när jag ska trampa eller rulla igång den så går det icke! Remmen snurrar men den aktiverar liksom inte. Någon som har tips?

Kan visa ett klipp på samma ovanstående fel.

https://youtu.be/61pxrWAen_M
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av umekille »

plocka loss centralmutter och kolla fjädrar o backar... torka rent med
bromsrengörning eller aceton... bromsklossar skall av centrifugalkraften
slungas utåt och ta fast mot slitytan på hylsan.
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Ja men kopplingen är rent ny. Det är de som är så mystiskt.
Satte 65cc kit, men det ska ju kopplingen orka och snurrar runt.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av umekille »

vid trimning måste utväxlingen på remskivorna bytas...annars varvar motorn ihjäl sig och skär/nyper av övervarvning/hetta...
dessa mopeder är inte gjorda för att trimmas.
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Utväxlingen är ändrad. Men det hjälper mig inte så mycket eftersom kopplingen inte utlöser så att motorn startar.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av HVA59 »

Alltså, nu kan jag absolut ingenting alls om Piaggio Ciao, men i min tröga hjärna känns nånting fel utifrån dit videoklipp, mopeden verkar ju ha någon form av slungkoppling som sitter monterad på inneraxeln, som sedan ska greppa den yttre kopplingsklockan vid gas... Korrekt? Det jag inte förstår är hur det är tänkt att man ska kunna starta motorn när kopplingsbackarna verkar vara monterad på vevaxeln? när du trampar går ju bara ytterklockan runt? Det är inte så att där är nån mekanism som man ska aktivera för att stumt koppla in kopplingen vid start? Har för mig att till exempel de trampstartade Puch Maxi har nån sån konstruktion?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av HVA59 »

Okej jag kände mig tvungen att googla lite på hur den där kopplingen funkar, och fick klart för mig att där är två olika trummor/klockor samt två olika par kopplingsbackar som ska vara monterade på olika håll...

https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... a-en-ciao/
Jim har en rätt bra skriftlig förklaring...

Det är inte så att du har monterat startbackarna på fel håll, så de släpar istället för att hugga? Eller att du har monterat kraftigare fjädrar på startbackarna så de inte kan expandera och greppa av det varvet du lyckas trampa upp den i?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Nej backarna är rätt och jag har inte bytt fjädrar. Trampar så jag tror hjärtat ska stanna. Provat gjort rent med.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av HVA59 »

Hmm okej... Startbackarna är väll de som sitter innerst antar jag? Kan du ta av drivbackarna i så fall så att du kanske kan se startbackarna eller rasar alltihopa ihop då? De håller kanske ihop det på nåt sett men annars hade du ju kunnat känna och se om de rr sig som de ska för det verkar ju inte som att de expanderar alls om man kollar på videon :?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Nu är videon inte min. Bara samma dilemma som vi har gemensamt! Jo tar jag ut allt förutom startbackarna så expanderar dem fint. Prova och rengöra en runda till.
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Nu har jag kommit fram till följande! Springer jag som en galning och håller pysen inne så aktiveras motorn! Men när jag släpper pysen så händer inte ett dugg. Tips?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av SS440-80 »

Men "pysen" ska du väl inte släppa förrän motorn startar?
Har ingen Ciao själv, men en bekant har det. Och när han ska starta, så håller han in ett pyshandtag så att motorn börjar att snurra med och då den tänder så släpper han pysen och motorn går.

Vet inte säkert, men jag tror inte att han kan döda motorn genom att dra in "pysen", så som man kan göra på en 50-talsmoped.
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

Jag vet inte riktigt. Men jag dör invärtes innan jag hinner komma så långt. Men det är kanske som du säger att pysen ska inte släppas förrän motorn är i drift!
Crazyciao
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021, 15:19

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av Crazyciao »

SS440-80 skrev: 15 sep 2021, 07:12 Men "pysen" ska du väl inte släppa förrän motorn startar?
Har ingen Ciao själv, men en bekant har det. Och när han ska starta, så håller han in ett pyshandtag så att motorn börjar att snurra med och då den tänder så släpper han pysen och motorn går.

Vet inte säkert, men jag tror inte att han kan döda motorn genom att dra in "pysen", så som man kan göra på en 50-talsmoped.

Kan du höra med din bekanta? Hade varit väldigt tacksam!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Piaggio Ciao koppling

Inlägg av HSE »

Pysen skall inte släppas innan motorn börjat rotera och tända till! Orsaken till att den finns är ju att den skall underlätta starten, bara för att stanna motorn är det billigare att sätta dit en dödar knapp....
Skriv svar