Ljus och tuta död efter kondensatorbyte

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Ljus och tuta död efter kondensatorbyte

Inlägg av Massus77 »

Bytte kondensatorn på min Gilera CB1 -76 och lödde dit den nya. Motorproblemen jag hade är borta och den går bra igen.

Dock har lysen och tuta slutat att fungera. Efter lite googlingar misstänker jag att det har något med ljusspolen att göra, för den ser ut att ha fått sig en kyss när svänghjulsmuttern skulle komma av...

Det som är synligt för ögat är att det gått av en bit på höger sida. Gissar att det är nån form av isolering? Grejen är att tuta och lyse har fungerat i några veckor trots detta, men inte längre.

(OBS! Av nån anledning är bilderna vridna 90 grader motsols. Den eventuellt felande spolen ska vara nedåt i bilderna)
20210815_114413.jpg
20210815_114359.jpg
1. Ska man försöka se om det går att få ihop den där biten som är av (tips på hur i så fall?)
2. Hur vet jag vad jag har för tändsystem, om jag ska byta ut hela ljusspolen? Det finns ju många att välja på när man inte vet bättre :)

Här är några andra bilder på tändplattan:
20210815_114424.jpg
20210815_113321.jpg
Gilera CB1 -76
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte

Inlägg av Tillotson »

Jag skulle prova att laga den först, funkade den ett tag först så kanske det är en tråd som ligger bara lite fel och kortsluter precis så att spolen inte ger ström. det är lättare att se var felet är om du tar loss spolen och tittar på den noga. Smältlim funkar bra för att fixera lösa kablar som sitter löst och hamnar fel och riskerar att kortsluta.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte

Inlägg av Massus77 »

Ok jag får skruva isär igen och kolla.

Sitter kolven bara fast med de två skruvarna i ändarna (trianglarna)? I år är första gången någonsin jag skruvar isär en moped och mekar, så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få :)

Med smältlim antar jag att du menar sånnadär stavar man laddar i en limpistol?

Om jag inte kan laga och måste byta ut hela spolen, hur vet jag då vilken jag ska ha? Kan jag se nånstans om det är Bosch, Sachs, eller vad det nu kan vara? Alternativt är det skit samma bara det passar i skruvhålen?
Gilera CB1 -76
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte

Inlägg av HSE »

Själva spolen sitter bara med de två skruvarna så ta loss den och se om du kan isolera och rätta till de tråd slingor som kommit på drift i det skadade hörnet. Trådarna är ju bara isolerade med ett lack så lite skav förstör lätt isoleringen.
Skriv svar