HPI 2-ten på Honda MB5

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

HPI 2-ten på Honda MB5

Inlägg av ljohnz »

Hej. Har sökt på forumet och hittat en del information ang detta system, men inte ett exakt svar på vad jag är ute efter. Har en Honda MB5 med 65cc, aktiv pipa och Mikuni 20. Inte brutalt trimmad men ändå. Jag tycker att HPI:s rekomendation med 2 mm F.Ö.D är något lågt för en trimmad maskin, någon som har erfarenheter? Skulle vilja ha närmare 1 mm, men är osäker på hur det kommer att funka. Någon som provat annat än 2 mm på en trimmad motor? Vill inte bränna kolvar och annat pga för låg tändning. Tacksam för svar

/Lennart
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: HPI 2-ten på Honda MB5

Inlägg av Håkan j »

Hej! Jag kör HPI på min FS1. Hög trimningsgrad. Monterade enligt instruktion, streck på svänghjul mot streck på plattan och kolven 2mm FÖD. Kollade med stroboskåplampa och gnistan kommer efter strecket och retardera mot 0mm FÖD. Jag kör nu streck-streck och kolven 3 mm FÖD och det funkar toppen. Retarderar mot 1mm vid 12000rpm nu mot stroboskåplampa. Den går fint på låga och höga varv och hittills ser det bra ut i lopp och kolv. Har demonterat och kollat efter en heldags bestyckning dvs fullgas körning. Helnöjd med HPI systemet. Jag kör bara med en kurva. Blev lite besviken då jag missade att man måste köpa annan cdi för att kunna växla kurvor.
Mvh Håkan
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: HPI 2-ten på Honda MB5

Inlägg av ljohnz »

Håkan! Stort tack för att du tog dig tid att så utförligt beskriva hur du gjort. Kan då med gott samvete ställa tändning efter anvisning. Första erfarenheten av HPI, kör annars MVT på mina mopeder. Hade ingen märkning på rotorn, kan man tycka är uselt för den pengen man gett. Än en gång, tack! slider_thankyou.gif
Skriv svar