Tändplatta sachs kedjetransmission

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Tändplatta sachs kedjetransmission

Inlägg av Suy »

Har en nyrenoverad Sachs årsmodell 56 med kedjetransmission (Medurs) som inte vill starta, kan starta till en kort stund om man trampar som … Börjar bli osäker om jag har rätt tändplatta trots att motorn har gått tidigare med samma delar. Kan någon säga om delarna på bilderna ser rätt eller fel ut? Tändspolen hamnar ca kl. 19-22. Och inte 15-17 som på moturs system. Brytaren börjar öppna vid M markeringen innan ÖD på svänghjulet.

B34C6603-F1D5-4B18-9DCA-173BD807950F.jpeg
EEB10FFE-71A4-42A1-9BF6-0601AC5BD0DF.jpeg
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Tändplatta sachs kedjetransmission

Inlägg av Trifiden »

Låter helt rätt som du gjort. Veven och svänghjulet skiljer, men i övrigt är det vad jag vet samma prylar som i en Sachs med kugg-transmission.
Har renoverat ett par kedjetransmissions-varianter, och de ända luringarna jag märkt är som du säger att hela plattan skall vridas så tändspolen hamnar nära tändkabel-utgången. Det andra att tänka på har inget med tändningen att göra, utan att bromsfjädern på tramp-axeln skall ligga i en speciell slits i motorblocket för att bromsen och tramp-funktionen skall fungera korrekt.

Har också råkat ut för att de varit svårstartade efter renovering, uppfört sig bl a ungefär som du beskrivit. Det har i mitt fall berott på följande "nybörjarfel":
* Packboxarna mot vevaxeln lossnade, troligen pga för dålig kvalitet eller att hålen i blocket blivit för stora. Då suger den ingen soppa, och motorn dör. Bytte till bättre variant, samt limmade dom för säkerhets skull, så försvann det problemet.
* Bytte vid renoveringen till en nytillverkad konning, med dålig kvalitet: Den glappade när den blev varm. Då kunde jag köra en liten stund, men sedan började motorn misstända.
* Hade lite svårt att ställa tändningen exakt (ett normalt papper för att känna när brytaren öppnar, tycker jag funkar dåligt, pappret är för tjockt). Men inhandlade en stroboskop-lampa för ändamålet på Biltema, och inbillar mig att jag nu har den ställd ganska optimalt. Dock dör inte motorn av att tändningen är något lite felställd.
* Av olika anledningar använde jag ingen krysskil för svänghjulet på en av motorerna, och innan jag lärde mig knepet att få det rätt, kunde svänghjulet hamna lite hur som helst, eller vrida sig medan jag körde. Då hände många intressanta saker, inklusive att moppen kunde backade i stället för att gå framåt (!)...
Lycka till!
Skriv svar