Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
wsimon
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2021, 08:30

Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Inlägg av wsimon »

Hej, jag har en Crescent Compakt med Sachs 50/2 med 17 mm förgasare och 41mm cylinder som trots trim aldrig har upplevts som nämnvärt trimmad. I vintras renoverade jag motorn och hade förhoppningar om att det skulle göra skillnad, men icke. Jag körde en kompis compakt, med mig veterligen samma specs (dock 3-växlad) och det var STOR skillnad. Jag har slut på idéer om vad som kan vara den begränsande faktorn, men ska testa byta framdrev till T14 från T13, men det kommer ju inte göra någon skillnad på hur pigg själva motorn är med gasrespons osv. Det enda jag kan komma på nu är att tändningen kanske står fel trots att jag reglerat den ett tiotal gånger. Motorn värmenyper dock ganska lätt. Talar det för att tändningen är fel, eller varför blir den för varm så pass lätt? Jag har såklart tillräckligt med 2-taktsolja i bensinen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Inlägg av SS440-80 »

Har du ett bra avgassytem som passar till trimmet?

Det hjälper inte med stor mun och stor mage, om inte rövhålet är stort nog att släppa ut det man trycker in :mrgreen:

Med andra ord, stor förgasare, insug och en cylinder som kan ta emot stor bränsle/luft-blandning gör ingen nytta om inte avgaserna kan evakueras.
Och helst då med ett avgassytem som är avstämt så att rätt tryckpuls tillbaka mot cylindern skapas.

Men absolut så har tändningen inverkan också. Har du brytarspetsar så borde din inställning vara okej. Har du elektronisk tändning, så finns det väl de system som ändrar tändkurvan efter varvtal och då måste tändpunkten ställas in efter rekommendationen för detta tändsystem.
Senast redigerad av SS440-80 den 20 dec 2021, 07:01, redigerad totalt 1 gånger.
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Inlägg av Skåning »

Upplevs motorn som trött på alla varvtal eller är det "bara" att den inte vill varva ut som den ska?

Inte så att motorn går väldigt magert, får den bränsle som den ska?
Stor förgasare betyder inte automatiskt att det är mycket bränsle också, mer att arean är tillräcklig, resten är en bestycknings/inställnings sak. Bing-förgasarna är en enkel sak i grunden, men många av dess "Kina-kopior" är näst intill omöjliga att få rätt på... :(

Vilket värmetal har du på tändstiftet och framför allt hur ser det ut i samband med motorn går varm?

Har du rätt cylinder och topp, dvs de med stora kylflänsar = ämnade för kylning av fartvinden (de med små är för fläktkylda motorer)?
Andreas.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Inlägg av HSE »

Ta ett komp prov är en bra början, är kompressionen bra så skall det gå att få ordning på resten om du har en cylinder med rätt portning. Kontrollera/ställa tändningen med lampa under drift är också det bästa för att ha kontroll på vad som händer i motorn.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimmad Sachs 50/2 - ingen skillnad

Inlägg av erlan »

exakt vilken cylinder har du?
det fanns cylindrar på marknaden ett tag (ca 5-10 år sen) som var rent usla.

erlan
Skriv svar