Baotian 4-takt går inte ordentligt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Deikoo
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 maj 2017, 22:17

Baotian 4-takt går inte ordentligt

Inlägg av Deikoo »

Hej,

Jag har en Baotian Panter som har stått ett gäng år i garaget som jag ni försöker få igång. Vet ej 100 hur den gick innan den ställdes.

Men, problemen hänger nog ihop. De är följande:
1, svårstartad, framförallt kall, men lite tjurig varm också
2, tvekar duktigt när man lägger på gas.
3, går ibland på tomgång, ibland inte
3, svår att få bra tomgång på den.
Det är väl det bästa jag kan förklara.

Det som jag har gjort är följande:
1, Tagit loss förgasaren och blåst ur alla hål samt jets.
2, Ställt in ventilspel (0.08mm), märker dock ingen skillnad efter inställning.
3, nytt stift
4, ny soppa
5, Testat med olika lägen på blandarnålen
6, "Nollat" luftskruv och ställt den där mopeden går som "bäst". Svårt när tomgång är keff. Står på 1 och 3/4 varv ut
7, Membranet till nålen ser "ok" ut. Vet inte hur det ska se ut, men det har inga sprickor och det ligger i spåren.

Jag behöver förslag på vad man ska kolla. Aldrig mekat med kinahoj innan, och framför allt inte en 4-takt moppe. (kan bilmotorer dock)
Jag vet inte riktigt vad jag missar. Något är det ju, frågan är vad...

Är det någon som har ett förslag?
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Baotian 4-takt går inte ordentligt

Inlägg av Johan Lat »

Du är nog tyvärr på fel forum då det är mest veteranmopeder som avhandlas här
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Baotian 4-takt går inte ordentligt

Inlägg av HSE »

Brukar ju vara ventil spelet som är för litet med de problemen, med det har du ju redan kollat. kolla compet i alla fall för att vara säker på att motorn är frisk i grunden. Annars låter det som den får för lite soppa, kolla så den inte tar tjuvluft någonstans och prova med en dos startgas. Startar den direkt med hjälp av startgas så får den för mager blandning...
Deikoo
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 maj 2017, 22:17

Re: Baotian 4-takt går inte ordentligt

Inlägg av Deikoo »

HSE skrev: 18 mar 2022, 19:35 Brukar ju vara ventil spelet som är för litet med de problemen, med det har du ju redan kollat. kolla compet i alla fall för att vara säker på att motorn är frisk i grunden. Annars låter det som den får för lite soppa, kolla så den inte tar tjuvluft någonstans och prova med en dos startgas. Startar den direkt med hjälp av startgas så får den för mager blandning...
Tack för svar.
Har en kompmätare och har tidigare tänkt ta komp. Men efter 5 min försök med att skruva dit den (hål bakom kåpor), så jämförde jag stiftet med anslutning för mätare, o den var ju för stor 😤
Men, får nog försöka få tag i en med rätt storlek då. Har ju misstankar om ringen eller kassa väggar själv. Eller rent av att ventilerna inte tätar 100 trots litet spel.

Han startar med startgas. Det är även i hela registret med gasen som han inte beter sig som han ska, vilket gör att jag inte tror på skit längre.

Däremot, men frågan är hur mycket det kan ställa till. O ringen till kallstartsventilen eller vad det kallas för på förgasaren är kass så är inte 100 tätt där. Men har svårt att se hur den ska påverka så hårt.
Skriv svar