Sachs trimning tips!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Sachs trimning tips!

Inlägg av August1149 »

Hej! Har en Crescent Raket med en Sachs motor. Den har en 60cc Cylinder och 17mm Bing förgasare monterad. Den går riktigt fint och bra på alla sätt och vis.

Hade tänkt montera av motorn och göra en full årlig service nu i påsk innan mopedsäsongen börjar, och då slog det mig igår kväll att jag skulle pröva slipa upp förgasaren något ytterligare? Kanske 19mm? Är det en dum idee. Kanske blir motsatt effekt av att göra insuget ännu större? Sen så går det också att fila upp kanalerna i cylinder också, för att få ytterligare lite sprutt i motorn...

Är det en dum idee och finns det något jag bör tänka på innan? Sen också, är det något särskilt med kyrkportens form? Om jag ska slipa ska ska jag fortsätta hålla den rektangulär i form?

//August
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av Skåning »

Det tråkiga svaret är att all felaktigt utförd filning leder till försämrat resultat och i bästa fall oförändrat, för stort är inte alltid bäst...
Moppevärlden vimlar av sönderfilade prylar och visst lär man sig av att "göra fel" också, men kan tycka att det är lite onödigt att lära den vägen OM det finns rätt hjälp att få.

Har du redan en (bra?) 60cc och 17mm (äkta?) Bing monterad så borde det vara bättre att lägga lite energi på att få till en bra tändning och komp/förbränningsutrymme istället och inte minst viktigt att se till så att motorn blir av med avgaserna på ett optimalt sätt också.

Exakt hur och vad du bör göra samt förslag på lämpliga delar kommer säkert andra (med betydligt mera erfarenhet inom ämnet) att fylla på med i tråden.
Andreas.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av August1149 »

Okej. Tack för svaret. Jo det är väl kanske lite dumt att försöka fila och och hoppas på att den ska gå bättre. Jag kör med NTS cylinder och topplock. Topplocket är bara ett sådant där vanligt sachs 50-60cc topplock, med stiftet på tvären. Jag har hört talas om att plana topplocket. Hur går det till?, och ska Sachs ha med eller utan topplockspackning?

//August
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av HSE »

Avgas systemet är viktigt, går att tjäna eller mista flera hästar där.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av August1149 »

Jo förståss! :D Jag ska ha hyffsat bra ljuddämpare.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av Coolvette »

Det går inte att göra så mycket med originaltoppen med tändstiftet på snedden.

Bättre att byta till en topp med ett centralt stift, då går det att få ett vettig förbränningsrum.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs trimning tips!

Inlägg av August1149 »

Okej! Tack för tipsen och råden!
Skriv svar