Mopeden startar inte..

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Jag har precis köpt en sotningssats till Yamaha slider - 00, satte på allt igen men nu startar inte den. Har kollat så det är gnista och bensinen kommer fram. Den tänder inte till ens. Kan man ha monterat ihop cylinder och topp fel på något sätt eller kan kolvringar ha kommit fel. Tycker den borde tända till i alla fall om det är både gnista och bensin...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av SS440-80 »

Har ingen aning om vad Slider är för modell, men gissar på en plastpulka?? Är det 2-takt eller 4-takt?

Är det 2-takt så är det inte så jättemycket som kan spöka. Har den kompression, får bensin och gnistan kommer vid rätt tidpunkt, ja då ska det tända till.
Är väl inte så mycket annorlunda på en 4-takt heller egentligen, förutom att ventilerna måste hålla tätt.
Vet inte om det är möjligt på en 4-takts mopedmotor, men om man monterar ihop grejerna fel så att tändpunkten kommer ett varv fel då blir tändstiftet blött och gnista kommer, men ventilerna är inte stängda.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Tack för svaret... Det är en 2 taktare, men kan tändningen ändra sig för att man byter cylinderpackningar? Ser att tändstiftet blir blött efter en stund... Och gnista är det.. Fattar inte varför den inte tänder till ens...får kanske sära på allt igen och kolla...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av SS440-80 »

Nej, tändningen ändrar sig inte för att du meckar med cylindern.

Har du kompression? Om du inte har komp, så får du inte någon antändning av bensinen i förbränningsrummet. Ingen komp kan bero på trasig topplockspackning eller dåliga kolvringar (eller felvända om det är den typen som är lite fasade)

Skruva ur tändstiftet. Stäng bensinkranen, håll full gas och kicka ett tiotal gånger, så att du ventilerar ur all bensin i cylindern/toppen.
Spraya startgas ned i tändstiftshålet och skruva snabbt i ett NYTT tändstift och kicka. Tänder den nu till på startgasen, så är det nog inget fel på tändpunkten eller tändningen.
Då är det bränslerelaterat, t.ex trasiga reeds eller tjuvluft vid insug, vevaxel eller cylinderfot.

Ger den inte ifrån sig ens ett litet brum, så är det problem med tändningen. Då kan det vara allt ifrån tändstifthatt, tändspole/CDI-box till överslag i dödarkretsen.
Jag inbillar mig att din motor har en fast statorplatta (tändplatta), alltså inte justerbar för olika tändlägen? Så tändpunkten ska inte ändra på sig, om inte CDI-boxen fått tokspel.

Har moppen batteri? Måste man ha batteriet inkopplat för att kunna köra? I så fall så kan det vara batteriet som tappat orken och inte ger ström nog för att leverera gnista under kompression.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Har bytt alla packningar, så den borde vara tät. Är lite osäker på om kolvringarna har kommit rätt. Och komp tror jag att det är. Provade igår att spruta startgas i förgasaren men inget hände. Ska prova att spruta ner i cylindern istället. Märkligt att den inte ens tänder till lite...
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av HSE »

Kolla gnistan då, skall slå över 10mm gnistgap i det fria. Luft isolerar så ju högre komp, ju högre spänning behövs för att gnistan skall orka slå över. Har du fått högre komp efter jobbet på motorn kan det göra att tändspänning som räckte till innan inte längre fungerar. Do kan alltid testa med ett nytt tändstift som du knackar ihop gnistgapet på till hälften av det normala och så testa med startgas. Tänder den då får du gå vidare på tändnings fel spåret.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Ok tack, ska testa lite saker imorgon så får vi se hur det går...
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Skåning »

Vad hade hänt med motorn som gjorde att du behövde skruva i den och hur gick den innan felet/felen uppstod?

Exakt hur mycket har du haft isär och vad är bytt?
Andreas.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Den gick bra innan jag skruvade i sär den. Jag har bytt cylinderpackning, avgaspackning och toppackning. Det såg nämligen ut som det läckte lite från cylinderpackningen. Så jag har ju haft av toppen och cylindern. Provade även med ett nytt tändstift idag men den tänder inte till alls... Provade även lite startgas. Väldigt märkligt att den inte ens tänder till lite för det är gnista. Vet inte om kolvringarna sitter fel eller har snurrat sig i fel läge, vet inte om det har stor påverkan om den ska starta om ringarna har kommit i fel läge.... Mina idéer börjar ta slut och grabben vill ju köra igen, så jag är tacksam för all hjälp..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av SS440-80 »

Åk till Biltema och köp en komptestare. Ta ett kompressionsprov genom att skruva dit provaren i tändstiftshålet och sedan kicka 5-6 gånger med gashandtaget vridet till max (vet inte om det har någon betydelse, men det är så jag blivit lärd) Resultatet ska ligga åtminstone över 5-6 kilos kompressionstryck.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Det ska jag göra, men tänder inte mopeden om kompressionen är dålig?
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Skåning »

Jo, en bränsleblandning går att antända utan komp. Men det blir ingen direkt avgiven effekt utav det.
Däremot krävs det en gasväxling (rörelse på luften) för att luft ska sugas in genom förgasaren (och där ta med sig bränsle) för att fylla upp cylindern och då är (i detta fallet) komp ett måste. Kompression ger även en temperaturhöjning i förbränningsutrymmet som hjälper till att antända bränsleblandningen.
SS440-80 skrev: 13 maj 2022, 21:38 ..med gashandtaget vridet till max (vet inte om det har någon betydelse, men det är så jag blivit lärd)..
Helt rätt! För är inte spjället / trotteln helt öppen så stryps ju flödet, fyllnadsgraden i cylindern minskar och det i sin tur leder till lägre komp.tryck.
Andreas.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av HSE »

Men skruvar man ur tändstiftet och sprejar in startgas i cylindern alternativt slår i en tesked bensin där, skruvar tillbaka tändstiftet och ansluter tändkabeln så är alla felkällor utan gnistan från tändstift/tändsystemet bortkopplade. Så inte ett liv då så ligger felet på tändnings sidan.

En tvåtaktare är ju en så enkel motor, behövs i princip bara rätt blandning av bensin och luft samt en tillräckligt stark gnista för att den skall starta. För att den skall gå bra blir det lite känsligare men för att åtminstone hosta lite så behövs inte mycket. Om man sätter fingret i tändstifts hålet så känner man om det suger när när kolven går ned och blir övertryck när den går upp, då är första villkoret uppfyllt. Återstår att kolla så förgasaren ger ifrån sig något bränsle. Om stiftet blir fuktigt efter flitigt kickande så är det bara gnista som fattas, är det torrt så en tesked bränsle direkt i cylinder enligt ovan.
Kenth
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2022, 05:31

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Kenth »

Provade precis att kolla kompressionen och den låg på ca:3,9....kanske lite lågt men jag tycker att den borde tända till ändå. Har provat med startgas både i cylinder och förgasaren men det är inte liv när den. Det enda jag har gjort med den är att bytt packningar och satt ihop den igen. Och som sagt gnista är det, det smällde till riktigt en gång när jag hade sprutat in startspray i cylindern men den tände inte för det.... Blir snart tokig på den.... Får kanske sära på cylindern igen och se så att allt ser bra ut..är lite osäker på kolvringarna om de har kommit rätt....
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mopeden startar inte..

Inlägg av Micke S »

Med bara 3,9 Bar i kickkomp kommer inte motorn att kunna startas. Gränsen för att en 2T ska kunna starta överhuvudtaget ligger på runt 6 Bar och det är också för lite för att den ska starta lätt. Så det bör gärna vara 8-9 Bar och ända upp till 11 Bar fungera bra men sedan börjar det gå tungt och finns risk för spikningar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar