Beta ark 50ac som strular

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norregård
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 maj 2022, 21:15

Beta ark 50ac som strular

Inlägg av Norregård »

Hej på Er
Har en beta ark 50 ac (liggande minarelli motor)som har ett lömskt fel!! Efter borttagande av förgasare o sedan tillbaka montering så startar moppen på första eller andra kicken och går sedan som en klocka.
Men får den sedan stå en halv dag så är den lögn i he.. e att starta den igen utan att upprepa proceduren med förgasaren!
Misstänkte först att det va förgasaren/automatchoken som va felet, så en ny inhandlades men problemet kvarstår!

Är det någon vänlig själ som kan ha en fiffig idé om vad felet kan va?
Mvh Micke
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Beta ark 50ac som strular

Inlägg av Micke S »

Gör du inget mer än att bara skruva loss förgasaren och sätta tillbaka den? Jag tänker på om du t.ex. gör rent den när den är lossad.
En sak som kan ställa till det på en del motorer är om man ger gas vid kallstart. Då kan det dra dåligt med bränsle från lågfartskretsen och vara mycket svårt att starta motorn.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Beta ark 50ac som strular

Inlägg av SS440-80 »

Ännu en plastpulka.... Är inte riktigt rätt forum för dessa, då det mestadels handlar om -50 -60 -70 -80 och -90-talsmopeder här.

Men det kan vara så enkelt på din moped att bensinkranen inte fungerar som den ska.
Den ska öppna med hjälp av vakummet ifrån vevhuset, men om bränslekranen eller vakumslangen inte är okej, så blir det ett problem
Norregård
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 maj 2022, 21:15

Re: Beta ark 50ac som strular

Inlägg av Norregård »

Hej igen
Jepp, det ända jag gör är att plockar bort förgasaren,
Ev lossar jag på flottörhuset o tittar lite o sedan tillbaka med den.

När det gäller vacuum kranen har jag pysslat med den oxå, fick för mig att det inte va något hål i nippeln där slangen ska på.
Men blåste med kompressorn i nippeln o jag kunde att det kom luft igenom, dock är hålet knappt synbart med blotta ögat!
Ska jag kanske borra i nippeln en liten aning?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Beta ark 50ac som strular

Inlägg av Lolalola »

Det känns som att det är flottören/flottörventilen som krånglar. När du har loss förgasaren och grejar runt med den så lossar väl stoppet och bensinen kommer till. Det funkar så länge det är flöde, men när den står så fastnar ventilen och så är det samma visa igen. Försök göra rent och pröva med lite sånt där blyersättningsmedel. Det lär funka på ryska motorcyklar där munstycken och sånt inte tål den nya (och gamla) bensinen.
Skriv svar