Saxonette, avtappnings- och nivåplugg.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Andors
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2021, 21:51
Ort: Kävlinge

Saxonette, avtappnings- och nivåplugg.

Inlägg av Andors »

Hej,

Jag var tvungen att tappa ur oljan:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... ettemotor/
När jag öppnade avtappningspluggen så kom det bara en pytteliten skvätt. När jag sedan öppnade nivåpluggen så kom det desto mer (1-2dl?). Vad kan det bero på? Har classic motor förväxlat pluggarna?

Grundproblemet är att blocket är sprucket och läcker olja. Går det att få tag i en blockhava, NOS eller begagnad?

Bild

Mvh Anders
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxonette, avtappnings- och nivåplugg.

Inlägg av Skåning »

Vad är det för typ av Saxonette-motor du har (drag eller elstart, 1 eller 2 växlad, med eller utan backväxel) då det skiljer på blocket mellan vissa av de olika utföranderna?

Bör ha en uppsättning matchande blockhalvor till de vanliga 2 växlade av både el och dragstarts -utförande som jag kan avyttra.
Andreas.
Andors
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2021, 21:51
Ort: Kävlinge

Re: Saxonette, avtappnings- och nivåplugg.

Inlägg av Andors »

Hej Andreas,

Tack för erbjudandet men jag fick faktiskt napp på Rösebäckens igår så jag har redan beställt. Om den inte passar så hör jag av mig :)

"Matchande" skriver du, är det viktigt att de är ett par?

mvh Anders
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Saxonette, avtappnings- och nivåplugg.

Inlägg av Skåning »

Rösebäcken har bra koll, så du lär både fått tag i rätt och riktiga delar därifrån.

Är rörhylsor som styr blockhalvorna i rätt läge, så att de bearbetade lagerlägena i varje halva verkligen kommer att linjerar med varandra. Därav att varje blockpar är mer eller mindre unika och inte BÖR blandas.
Sen hur stor skillnad det verkligen är mellan de olika paren är en annan sak, men då det axiellt skiljer i hur mycket shims det behövs mellan olika block så är där ivf skillnad i den leden...
Andreas.
Skriv svar