Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
SimGin
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2022, 16:55

Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av SimGin »

Hej alla experter!

Jag har under en tid sneglat på Norsjö Shopper och förra veckan så gjorde jag slag i saken införskaffade ett fint exemplar. :D

Dilemmat är att dragstarten inte fungerar och Shoppern är ju ytterst osmidig att springa igång....
Snöret löper fint och returfjädern fungerar som den ska, men det är som om klackarna inte greppar tag i cylindern på fläkthjulet för att dra runt motorn. Är det något som saknas, eller är det endast något som behöver justeras/bytas? Har letat som en tok efter en sprängskiss på shabraket för att kunna lista ut vad som är fel, men går tyvärr bet....

Tacksam för hjälp!

Bild
Bilagor
20220601_170929.jpg
20220601_170920.jpg
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av Tillotson »

Det verkar finnas lite reservdelar till dragstarten på Flintamotorn på mopedrenovering.se, kolla på bilderna på de delarna och jämför med de delar som sitter i din motor, det kan ju vara så att delarna på din motor är helt utslitna, saknas eller är felmonterade.
SimGin
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2022, 16:55

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av SimGin »

Ja, jag har sett att de har en del delar. Dock har jag alla delar som finns där.

Som synes är det nött ett spår i cylindern, medan fjädersatsen med klackarna inte alls är nött, utan snarare ny. Det tyder på att någon varit här och mekat men inte fått till det.
Därför funderar jag på om det är något som behöver justeras (i så fall vad) eller att det saknas någon vital del.
Eftersom det inte finns skiss på dragstarten så famlar jag i blindo.
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av Tillotson »

Kolla om fjädersatsen med klackarna kan monteras upp och ned, då kanske de inte greppar som de ska om de roterar åt fel håll?
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av Skåning »

Har du kollat med Rösebäckens? https://rosebackenscykelomotor.se/

De har säkert full koll på det där och med lite tur kanske rätt saker kvar på hylla också.
Andreas.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Tyvärr så har jag samma problem ser ut som hylsan är förstor för klackarna men har nu fått tag på en till drag start ska prova om den passar bättre.
SimGin
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jun 2022, 16:55

Re: Dragstart HVA Flinta 3-växlad

Inlägg av SimGin »

Har sökt efter ny hylsa med ljus och lykta, men inte lyckats hitta något än.
Skriv svar