Koppling Novolette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
JohannesLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2022, 17:02

Koppling Novolette

Inlägg av JohannesLarsson »

Hej

Jag köpte för några veckor sedan en Husqvarna Novolette med rex motor. Mopeden hade stått i en lada i säkert 20 år, så det var ett litet renoveringsobjekt. Efter lite mekande med nya packningar, packboxar, kolvringar, tändspole och kondensator går nu mopeden igen.
Men jag har några frågor om kopplingen. När man kör med mopeden ligger kopplingshävarmen emot kopplingshylsan (eller vad den kan heta) hela tiden och det har slitit en del på hävarmen och bildas en del spån. Har jag rätt hävarm? Saknas det något? I änden på hylsan är det ju en grop, ska det sitta något på hävarmen som går i gropen, tex en kula? Eller ska det sitta någon fjäder som håller ut hävarmen när man kör?

Mvh Johannes
IMG_20220606_164549.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Koppling Novolette

Inlägg av SS440-80 »

Det sitter ett stift i centrum av kopplingsarmen, som ligger an emot centrum på kopplingshylsan.
Hade varit bättre med en kula, men vad jag kan se så är det ett stift i gulaktig metall (kanske mässing?) Det är ingen grop från stiftet i kopplingshylsan, så det är ingen stor friktion.
Bilagor
IMG_20220606_194020.jpg
JohannesLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2022, 17:02

Re: Koppling Novolette

Inlägg av JohannesLarsson »

Det ser ut som om att jag har fel kopplingsarm på min moped och att jag saknar den yttersta delen på kopplingshylsan. Finns här någon som har några reservdelar att sälja?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Koppling Novolette

Inlägg av SS440-80 »

Är helt säker på att Rösebäcken har delar https://rosebackenscykelomotor.se/

Och skulle inte de ha, så finns det en del nytillverkat här: http://www.mr-rex.com/Rex/FM-31-FM-49/
JohannesLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jun 2022, 17:02

Re: Koppling Novolette

Inlägg av JohannesLarsson »

Tack för tipsen. :D
Skriv svar