Mustang mamba, kan inte varva upp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Tjabba!

Jag har ett problem med min motor. Det är en parmakit med athena miniterm 70cc på en femväxlad zundapp kantmotor. Jag har nu en bing(kopia)17mm ubåtsförgasare med flottörhuset på sidan. Jag kan starta motorn, men bara erhålla mellanregister. Om jag gasar/öppnat trottlen så hör man hur suget förändras, men varvet går inte upp. Har justerad det justerbara munstycket fram och tillbaka, men utan resultat. Jag har en kokusan tändning ska tilläggas, och jag ställde den på ungefär 2mm förtändning på lägre varv eftersom jag inte lyckats varva upp mer och justera efter högt varvtal. Men eftersom jag inte kan få motorn att varva upp mer så borde ju inte variabel tändkurva kunna vara problemet heller?! Det är ett kokusan v2, jag vet inte om det är variabel tändning på den. Isåfall skulle man ju ställa den på ungefär 3,5 mm förtändning på lågt varv så den kan ändra kurvan beroende på varv. Men som sagt, det händer inget med varvet. Bara suset från förgasaren som ändras, och om jag vrider ner på lägsta gas så dör den, och om jag kör full gas så susar det mer, men den dör efter ett par sekunder utan att ha varvat upp innan.

Sorry för lång fråga, men ville vara detaljrik.

Väl mött // Niklas - oskarshamn



Det som ingick i mitt trimkit, som således är det som är monterat, sånär som på förgasaren som istället är en 17mm bing ubåtskopia som är inpressad i ett 20mm insug med tät presspassning och loctite.

(1 st. Athenas 70 cc Minitherm värstingcylinder inkl. ,stora överströmskanaler samt högkvalitetskolv,kolvbult, kolvring,knaster,packningssats, Parmakits ÄKTA Minitherms topplock med det bästa förbränningsrummet som ger bra effekt och vridmoment

NGK stift

Inkl. 2 st extra munstycken äkta Mikuni.

1 st. Effekt avgassystem 32 mm som drar drar ut detta cylinderkit fullt ut.)
Senast redigerad av helipop den 17 jun 2022, 19:18, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av SS440-80 »

Plocka av luftburk/filter och ljuddämpare och testa. Om du har begränsningar i insug eller utblås så stryps motorn.
Borde inte vara detta, men prova så att du kan utesluta detta.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av HSE »

Gick motorn som skulle innan du monterade 70cc uppsättningen?
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Jag har inget luftfilter på, det får inte plats, så jag har inte löst det än. =)

Om motorn gick bra innan parmakitet vet jag egentligen inte. Det satt en liten bingkopia på då som läckte som ett soll, och kilen var av när jag köpt den, så jag åtgärdade det och lyckades trots det inte starta den. Så det var då jag tänkte att lite nya delar skulle rädda dagen. Så jag köpte ett komplett trimkit med athenan, ny krök, en stor förgasare (som jag inte använd) och beställde först en 15mm orginal bing utan ställbart munstycke. Och den betedde sig exakt lika dant oavsett munstycke i. Samma obefintliga gasrespons då. Så vad kan det egentligen bero på? Det är ju bra gnista med kokusanen, och mätte med strob på det varvtalet jag väl lyckades starta med, någonstans straxt över en rimlig tomgång. Ställde in den på 2mm förtändning. Ska jag mäta komp eller liknande? Men med ny cylinder och matchande kolv så ska det väl mycket till om den är dålig?
Senast redigerad av helipop den 17 jun 2022, 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av Micke S »

Det du beskriver låter mycket ovanligt och den första tanken som slår mig är att den inte får tillräckligt med bensin av någon anledning.
Tändningen som du har ställt den ska fungera bra när det inte finns en s.k. retarderingskrets.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av SS440-80 »

Otät vevaxeltätning eller cylinderfotspackning (tjuvluft) Testa att spraya med startgas vid svänghjul och runt cylinderfot samt vid insugsrör, är det otätt så ändras motorvarvtalet.
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

SS440-80 skrev: 16 jun 2022, 13:32 Otät vevaxeltätning eller cylinderfotspackning (tjuvluft) Testa att spraya med startgas vid svänghjul och runt cylinderfot samt vid insugsrör, är det otätt så ändras motorvarvtalet.
Kanon, ska testa det. Funkar det med gasol med kanske?
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

SS440-80 skrev: 16 jun 2022, 13:32 Otät vevaxeltätning eller cylinderfotspackning (tjuvluft) Testa att spraya med startgas vid svänghjul och runt cylinderfot samt vid insugsrör, är det otätt så ändras motorvarvtalet.
Jag har märkt att den sprutar ut små droppar av svart olja bakom avgasröret. Kan det vara så att vevaxeltätningen är trasig på kopplingssidan/växellådssidan tro? så att det läcker in både luft och olja den vägen?!
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Jag har beställt packningar och nya pinnbultar nu. Tog av topp och cylinder och lyckades paja cylfotpackningen. Är ganska övertygad om att felet legat mellan topp alt cylinderfot..

Vilket åtdragningsmoment är det som gäller för m7 pinnbultarna till zyndapp? Känns rätt klent spontant, borde man inte kunna borra upp och använda m8 eller liknande så man får spänn på grejerna? När det är 70cc och allt...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av Micke S »

M7 till Zundapptoppar ska dras korsvis till 15 Nm. Låt det vara M7 så att det finns ordentligt med gods. Känns det inte riktigt stabilt i blocket så kan man låsa pinnskruvarna där med stark Loctite.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Micke S skrev: 17 jun 2022, 13:04 M7 till Zundapptoppar ska dras korsvis till 15 Nm. Låt det vara M7 så att det finns ordentligt med gods. Känns det inte riktigt stabilt i blocket så kan man låsa pinnskruvarna där med stark Loctite.
Okej, det låter rimligt. Vill minnas att jag drog toppen med 12Nm i kryss. Kanske skulle till aningen till då. Men det känns verkligen som mjukt skitmaterial i dom där pinnbultarna.

Kan jag använda avionics gasket seal till cylinderfotpackningen eller ska den helst vara torr? Tänkte om man kan göra vad man kan för att garantera täthet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av Micke S »

Det går fint att använda "Permatexen" som du anger på fotpackningen. Men har du en riktig papperspackning behövs det inte. Jag brukar utesluta fotpackningen om det gör att klämspalten blir rätt m.h.a. det. I sådana fall tätar jag cyllen mot blocket med Loctite Flänstätning.

Är det original pinnskruvar så klarar de 15 Nm åtdragningsmoment utan problem och jag har inte haft problem med eftermarknadspinnskruvar heller.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Micke S skrev: 17 jun 2022, 22:57 Det går fint att använda "Permatexen" som du anger på fotpackningen. Men har du en riktig papperspackning behövs det inte. Jag brukar utesluta fotpackningen om det gör att klämspalten blir rätt m.h.a. det. I sådana fall tätar jag cyllen mot blocket med Loctite Flänstätning.

Är det original pinnskruvar så klarar de 15 Nm åtdragningsmoment utan problem och jag har inte haft problem med eftermarknadspinnskruvar heller.
toplockspackningen var någon tunn aluminiumhistoria. Gillade inte känslan av den då den var lite vågig redan efter att ha trätt den över pinnbultarna. Jag beställde nya packningar som sagt, hoppas att det är en bättre modell som inte är en tunn aluminiumplåt bara. Fick känslan av att den gick otät just där. Borde mätt kompressionen med egentligen. Men men, gick händelserna i förväg som vanligt. =)
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av helipop »

Hej igen och trevlig helg!

Jag fick aldrig ordning på motorn, även efter att ha bytt packbox på kopplingssidan så betedde den sig likadant. Kan det ha att göra med förgasarjustering, eller varför får jag den inte att varva upp som jag vill. Den svarar inte på gasen liksom.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Mustang mamba, kan inte varva upp

Inlägg av HSE »

Ta komp prov som nästa steg.
Skriv svar