Bränsle gammal.moped?
Bränsle gammal.moped?
Håller på att renovera en yamaha fs1a. Vad ska man köra på för bränsle? Behöver man köra på oljeblandat?
Re: Bränsle gammal.moped?
Ja oljeinblandning behövs såklart fortfarande, i ungefär samma mängd som rekommenderades till den modellen när de kom ut annars lär det gå illa!
Möjligtvis på modeller med HÖG rek. mängd oljeinblandning så kan man i vissa fall (till otrimmade motorer) minska inblandningen lite, då de idag lite bättre 2T-oljorna har något bättre smörjegenskap. Men varför chansa när de motorerna klarade att förbränna den oljemänden när det begav sig.
Vanlig 95 oktan är bra nog åt en std.moped, men den har väldigt dåliga lagringsegenskaper, det i kombination med lägre "E-inblandning" gör 98:an till ett mindre dåligt alternativ. Alkylatbränsle är ur det hänseendet klart bättre till säsongsfordon (och miljön), men det kan istället medföra andra problem. Tex så är det inte all typ av 2T-olja som lär blanda sig med den, rek en syntetisk 2T-olja där. Finns såklart färdigblandad alkylat att köpa också, men de har lite för lite oljeinblandning i sig för att funka till g:a mopeder, speciellt till sådana med glidlagrad kolvbult.
-Finns minst lika många teorier om vilken bränslesort/kvalitet och oljesort samt inblandning som funkar eller inte funkar som det finns mopedåkare och alla är saliga i sin tro...
Möjligtvis på modeller med HÖG rek. mängd oljeinblandning så kan man i vissa fall (till otrimmade motorer) minska inblandningen lite, då de idag lite bättre 2T-oljorna har något bättre smörjegenskap. Men varför chansa när de motorerna klarade att förbränna den oljemänden när det begav sig.
Vanlig 95 oktan är bra nog åt en std.moped, men den har väldigt dåliga lagringsegenskaper, det i kombination med lägre "E-inblandning" gör 98:an till ett mindre dåligt alternativ. Alkylatbränsle är ur det hänseendet klart bättre till säsongsfordon (och miljön), men det kan istället medföra andra problem. Tex så är det inte all typ av 2T-olja som lär blanda sig med den, rek en syntetisk 2T-olja där. Finns såklart färdigblandad alkylat att köpa också, men de har lite för lite oljeinblandning i sig för att funka till g:a mopeder, speciellt till sådana med glidlagrad kolvbult.
-Finns minst lika många teorier om vilken bränslesort/kvalitet och oljesort samt inblandning som funkar eller inte funkar som det finns mopedåkare och alla är saliga i sin tro...
Andreas.
Re: Bränsle gammal.moped?
prova akrylat 2takts bränsle finns olika fabrikat...är du osäker kan du späda på
en skvätt 2-stroke oil...sen borde du köra på 98-oktan med 2-stroke oil inblandat
då nya -95 innehåller för mycket e-85 för att det skall vara nyttigt.
har din moped separat oljesmörjning använd inte den utan smörj bränslet själv.
en skvätt 2-stroke oil...sen borde du köra på 98-oktan med 2-stroke oil inblandat
då nya -95 innehåller för mycket e-85 för att det skall vara nyttigt.
har din moped separat oljesmörjning använd inte den utan smörj bränslet själv.
Re: Bränsle gammal.moped?
Ska man köra på 2 eller 3% inblandning?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 689
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Bränsle gammal.moped?
På Bensin öka de ifrån 5-10% förnybart nu med nya är det 25% etanol i det hela. 98 har 10% nu allt jag har med blymirakel ala Findland mår allt bra. Klar sig i ett år lätt med det(gissar det är båt by tjohej egentligen, körde det på saker man ej använde mycket förut. Ska det stå trots 98 så lär det brinna ur. Nya är inte snällt för packningar och förgasare. Lite biltema bly ala Findland och 98 så har du 2år.
ps nya 95 äter upp tvåtakt olja på sons moppe, den tvär skar efter vinter. Nya 95 suger verkligen
ps nya 95 äter upp tvåtakt olja på sons moppe, den tvär skar efter vinter. Nya 95 suger verkligen
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Bränsle gammal.moped?
Tyvärr ett ganska farligt råd att generellt ge (men till T-S FS1:a lär det funka) då det finns mopedmotorer som absolut inte funkar utan ombyggnad om man väljer bort separatsmörjningen! Lärt mig det den dyra vägen...
viewtopic.php?f=5&t=9962&p=294829#p294829
3% är det som rekommenderas av Yamaha till FS1:or av den årsmodellen.
Nja, men det där stämmer väl ändå inte riktigt?!?
Enligt lagkrav så ska all 95 oktanig bensin som säljs efter 1 augusti 2021 innehålla 10% etanolinblandning (E10), innan dess räckte det med 5% inblandning. Detta medför bla en minskning med energiinnehållet på 1.8% = krävs ett något lite större munstycke för att bibehålla samma inmatad energimängd och såklart en ännu större påverkan på komponenter som inte är kompatibla med etanolen.
Gällande 98 oktanig bensin så blev kravet vid samma tidpunkt att den skulle få 5% etanolinblandning, dvs samma som "gamla 95" hade innan och då var det inte många som klagade på den, ivf inte ur den synpunkten.
-Eller har reduktionsplikten gjort att det redan har fått ökats på ytterligare sen ett år tillbaka (skulle iofs inte förvåna mig det minsta..)?
Andreas.
Re: Bränsle gammal.moped?
utdrag ur transportstyrelsen
"Motorcyklar och mopeder samt andra mindre motorer
Det kan vara stor skillnad mellan vilka fabrikat och modeller som kan använda E10 och du måste därför kontrollera i instruktionsbok, med tillverkare eller generalagent. Om motorn eller fordonet inte är godkänt för E10 ska du alltid använda E5. Det är inget problem med blandbarheten mellan E10 och tvåtaktsolja vid användning i tvåtaktsmotorer. Se E10 frågor och svar på BIL Swedens sida och Drivkraft Sveriges sida om E10 under relaterad information.
Information till båtägare
Det kan finnas äldre båtar som inte kan tanka E10 bensin och istället ska tanka E5. Därför måste man innan man tankar kontrollera både vad båtens motor och bränslesystem är konstruerade för. Se Information till båtägare om E10 från Drivkraft Sverige under relaterad information."
"Motorcyklar och mopeder samt andra mindre motorer
Det kan vara stor skillnad mellan vilka fabrikat och modeller som kan använda E10 och du måste därför kontrollera i instruktionsbok, med tillverkare eller generalagent. Om motorn eller fordonet inte är godkänt för E10 ska du alltid använda E5. Det är inget problem med blandbarheten mellan E10 och tvåtaktsolja vid användning i tvåtaktsmotorer. Se E10 frågor och svar på BIL Swedens sida och Drivkraft Sveriges sida om E10 under relaterad information.
Information till båtägare
Det kan finnas äldre båtar som inte kan tanka E10 bensin och istället ska tanka E5. Därför måste man innan man tankar kontrollera både vad båtens motor och bränslesystem är konstruerade för. Se Information till båtägare om E10 från Drivkraft Sverige under relaterad information."