Brytarlös tändning EM50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Papabonanza
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 sep 2022, 23:03

Brytarlös tändning EM50

Inlägg av Papabonanza »

Bytte nyligen till en brytarlös spole på min Rex Sport 65 med en Victoria EM50. Startade direkt, och gick ok tills en magnet I svänghjulet gick sönder. Var antagligen en spricka i den innan, då den var lite slö. Beställde nytt svänghjul, men får inte till tändningen längre. När jag monterade spolen med gamla hjulet, satte jag kolven 2mm innan ÖD, och sedan bara dit med hjulet. EM50 saknar ju krysskil, men den gick ju ändå igång direkt på första kicken. Hade jag bara ren tur då, eller har jag missat nåt? Har provat vrida tändplattan i olika positioner och snurrat svänghjulet, men han vill inte. Jättefin gnista är det och kolven och ringarna ser fina ut, så där ligger inte problemet. Vore konstigt om det blivit nåt annat fel eftersom jag egentligen bara bytt svänghjul. Går inte igång på startgas eller soppa direkt in heller.

Nån som har nåt tips, eller en bra inställningsguide för brytarlösa system?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Brytarlös tändning EM50

Inlägg av HSE »

Mitt tips är att kolla var du har gnista med hjälp av en tändinställnings lampa, det är så jag gör på mina EM50 motorer då frånvaron av kil gör det svårt annars. Då kan du direkt se var du ligger i tändpunkt. Lampa är inte så dyr på ex Biltema om du saknar en.
Skriv svar