Kolv till Husqvarna äggmotor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av F71556 »

Behöver en kolv med tillbehör till en Husqvarna äggmotor. Hittade på nätet vid sökning till Flintamotorn där det står i beskrivningen att den även passar Roulette. Har aldrig sett en Roulette med Flintamotor.

Frågan är då om kolven är samma i äggmotorn och Flintamotorn eller om det står fel i beskrivningen?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av HVA59 »

Vad jag vet så passar både kolv och cylinder mellan Äggmotorn och Flintan, även om cylindrarna ser olika ut utvändigt. Tidiga äggmotorer hade 3 kolvringar, fram till ca 1959 tror jag, annars är det ingen skillnad.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av umekille »

Hej jag hade en gång en lös motor där förgasaren satt fast mot vevpartiet
tyvärr så åkte den vid en rensning av bråte på tippen.
Vilken moped hade en sådan motor?
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av F71556 »

HVA59 skrev: 09 okt 2022, 19:14 Vad jag vet så passar både kolv och cylinder mellan Äggmotorn och Flintan, även om cylindrarna ser olika ut utvändigt. Tidiga äggmotorer hade 3 kolvringar, fram till ca 1959 tror jag, annars är det ingen skillnad.
Tack så mycket för info!
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av F71556 »

umekille skrev: 10 okt 2022, 06:20 Hej jag hade en gång en lös motor där förgasaren satt fast mot vevpartiet
tyvärr så åkte den vid en rensning av bråte på tippen.
Vilken moped hade en sådan motor?
Tror dom satt på Roulette och Cornette.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av HSE »

På femtiotalet fans flera motortyper som hade hade förgasaren direkt på vevpartiet och insugs tiden reglerad av en roterande skiva med en öppning. Svårt att säga exakt vilket fabrikat utan mer att gå på. Husqvarna hade ju en sådan motorgeneration, där satt förgasaren bakom cylindern men insuget gick ned i vevhuset så första frågan är då om du menar att förgasaren satt på tvären på sidan av vevhuset eller uppe på motorn?
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av umekille »

Hej en motor med förgasaren dockad bakom cylindern och cylindern är utan anslutningar förutom avgas.
försökte använda förgasaren på annan men böjen var för tvär

typ såhär såg den utBild
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kolv till Husqvarna äggmotor?

Inlägg av HVA59 »

Då är det säkert Husqvarna Äggmotorn du hade som på bilden.
Den slidmatade, alltså med förgasaren mot vevhuset satt i Rouletten, Cornetten, och Coronan. Fanns 1957 (bara Roulette), 1958 (Roulette och Corona), och 1959. Vissa delar varierade lite mellan årsmodellerna. Även vissa Monark och Fram modeller hade Äggmotorn.
1960 ändrade man en del grejjer i motorn, bland annat blev den kolvmatad istället för slidmatad, och satt då i Husqvarna Standard (Roulette), Sport (Cornette), och Lyx fram till 1962, sen kom Flintan... Så således var din äldre än 1960. Man kan skilja Coronans motor mot de andra då den hade frihjul, men Cornetten och Rouletten hade likadana motorer
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar