Sachs vevaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
DouglasJet
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2022, 19:24

Sachs vevaxel

Inlägg av DouglasJet »

Hjälper en kompis med en flakmoped med Sachs 3 växlad hand. Det började med att den inte drev och det visade sig att muttern till framdrevet hade gängat av. När jag skulle starta den så gick den väldigt dåligt och helt plötsligt så började den att gå baklänges. Trodde först att krysskilen till svänghjulet hade gått och att svänghjulet hade flyttat på sig, men så är inte fallet. Efter en del huvudbry har jag konstaterat att krysskilsspåret inte sitter där det bör jämfört med en liknande motor. Nu har jag tagit bort kilen och satt svänghjulet ”rätt” i förhållande till ÖD och motorn går bra. Motorn går som den ska men jag har ju inte löst grundorsaken. Kan vevtappen förskjuta sig eller vad kan ha hänt? Någon som råkat ut för samma?
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av hobbe »

Det är inte så att svänghjulet lossat pga. att det är någon som tidigare har bytt vevaxel till "fel" modell? och skruvat ihop det hela utan krysskil? Hittade ni den gamla krysskilen eller petade ni bara dit en ny?

Jim förklarar som vanligt mycket bättre än vad jag gör. https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... -vevaxeln/

Vevtappen kan även ha vidrigt sig i skivan men enligt Jim så är det ovanligt, jag har aldrig hör talas om det innan och trodde inte att den var möjligt men men.

Personligen hade jag helt sonika struntat i krysskilen och dragit ihop det ordentligt med en mutterknack men det är jag och inte en helt korrekt rekommendation. Då får du ju dessutom ställa tändningen efter behov.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av HSE »

Låter på beskrivningen som om vevtappen vridit sig, i så fall kommer det nog att hända igen :( Så ingen ide att lägga för mycket jobb på det just nu, han får köra utan kil men märk inställningen så ni kan se om den vrider sig mer/igen på ett enkelt sätt. En klick märkfärg eller en könslag.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av erlan »

Det kom ut ett parti vevaxlar på marknaden för många år sen som hade kilspåret
på fel ställe.
svänghjulen till dom nyare motorerna med liggande cylinder, har kilspåret i annat läge
i förhållande till nocken.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av HSE »

Om man läser vad som skrevs " krysskilsspåret inte sitter där det bör jämfört med en liknande motor. Nu har jag tagit bort kilen " så tolkar jag det som att kilen satt på plats och var hel. Så om motorn gick bra innan den började bråka kan det inte vara någon som satt in fel vevaxel eller svänghjul innan, då återstår bara att motorn bak tänt så drevet på kopplings sidan lossat och vevtappen vridit sig. Underligt men underligare saker har hänt...
DouglasJet
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2022, 19:24

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av DouglasJet »

Tack för svaren. Ja, den ska ha fungerat innan och kilen satt där den skulle, så något har hänt. Det värsta som kan hända är väl att den stannar och då får vi byta vev.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av Skåning »

Kilen behövs egentligen inte, den har mest som uppgift ett positionera svänghjulet rätt. Då friktionen mellan de två koniska ytorna (om de är i ok skick och i rätt gradantal / diameter i förhållande till varandra) räcker mer än väl för att kunna överföra kraften när förbandet har rätt klämkraft (enligt spec åtdragen mutter).

Hade dock inte chansat på att köra vidare med den veven, för har den gett sig och snurrat en gång så lär den vara ganska körd... :(
Att tändningen skulle kunna bli fel ännu en gång är ett ganska litet bekymmer, värre är det att den med största sannolikhet redan har på tok för stor "orakhet" som i så fall först måste kollas upp och ev korrigeras. Nästa fara är att om tappen släpper så är risken stor att betydligt flera motordelar (tex blockhalvor, cylinder etc..) blir skrot i samband med det också.
Personligen hade jag varken vågat chansa på att köra vidare med den veven eller ens lagt någon energi på att kolla upp den, då det finns ganska gått om sådana att köpa, både som beg och nytillverkade.
Andreas.
DouglasJet
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 sep 2022, 19:24

Re: Sachs vevaxel

Inlägg av DouglasJet »

Hej igen. Det får bli vevaxelbyte. Hur är kvaliteten på nytillverkade vevaxlar? Tycker att det har varit lite si och så när det gäller nytillverkade delar. Köpte precis en kopplingsarm/axel som tyvärr inte höll måtten. Om någon har en bättre begagnad vev till 3 växlad hand och kanske till och med en kopplingar så är jag intresserad. Om inte, några tips på vilken vev som håller måttet?
Skriv svar