Slapp tandrem JLO G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilfred59
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jan 2010, 00:00

Slapp tandrem JLO G50

Inlägg av ilfred59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej..
Köpte en Monarped -61 i höstas som jag nu håller på att fixa till inför våren. Demonterade motorn för lite lager+ packboxbyten, då såg jag att tandremmen verkade vara väldigt slapp, man kunde pressa in den ca 15mm på varje sida mellan lamellkorg och det andra drivhjulet på vevaxeln. Och nu undrar jag om detta är normalt? tandremmen har 44 tänder och det är en G50 jlo..
Finns det några remmar som är kortare??
Tacksam om nån kan hjälpa mej med detta <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska vara den remmen :)

remhjulet på veven kanske är slut? <!-- </EdIndex> --></div>
ilfred59
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jan 2010, 00:00

Inlägg av ilfred59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ett snabbt svar,, Remhjulet på vevaxeln ser inte slitet ut.. Vet du vad det ska vara för diameter??? <!-- </EdIndex> --></div>
stockis-70
Inlägg: 145
Blev medlem: 24 jan 2010, 00:00
Ort: Ullervad

Inlägg av stockis-70 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så att den gått med fel olja,då kan dom väll bli lite slappa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så att en gammal rem sträcker på sig med tiden, kanske i kombination med fel olja? Är det så att om remmen blir slapp och rappar över så blir det haveri?
Jag har monterat nya remmar i Husqvarna, javisst lite spel är det men inte mycket.
En rem med mindre diameter blir det nog svårt att hitta.
Jag tror samtidgt att det som slits på remhjulen är själva kuggflanken, inte så mycket på diametern. Men, som sagt allt detta är vad jag tror. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svart rem är mycket känslig och måste ha absolut rätt olja.
Vit rem ska också ha rätt olja men de är tåligare än de svarta. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
Det kör jag med också. Funkar skit bra :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör vidare. Det som händer om remmen går av är att du blir stående, inget kan gå sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köra vidare kan ju va en nack del me. inge skoj o bli stående långt hemifrån me haveri. men viserligen händer inge mer än att den stannar o slutar driva. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
Det kör jag med också. Funkar skit bra :D

mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
Det kör jag med också. Funkar skit bra :D

mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Okej :D Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det :?:

Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:har ej kollat i min motor vad remmen har för kondition men den kuggar inte över eller ngt sånt så ja utgår från att den e frisk. när ja köpte mopeden tyckte ja oljan som va i verka va av tveksam sort så ja bytte direkt. körde därefter några mil sen byte igen så nu e de bara en SAE30 olja i. så kallad gräsklipparolja. som ja vart rekomenderad att ha i den.
Det kör jag med också. Funkar skit bra :D

mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Okej :D Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det :?:

Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?


har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev: Det kör jag med också. Funkar skit bra :D

mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Okej :D Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det :?:

Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?


har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
Det ska jag göra. Ska ut och skruva nu, kommer testa lite då :D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev:
NiklasHögberg skrev:
ilogurra skrev: Det kör jag med också. Funkar skit bra :D

mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Okej :D Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det :?:

Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?


har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
ok du får berätta sen om de e möjligt o ha 5 lameller i. ang biltemas olja så går de nog utmärkt. den e ju billig så man kan ju göra ganska täta byten. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar