Är motorfästen likadana på alla mopeder?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
KimT
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 maj 2010, 23:00
Ort: Västerås

Är motorfästen likadana på alla mopeder?

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer några förmodligen ganska enkla frågor:

Är alla motorfästen likadana på MCB-mopeder?

Jag är medveten om att motorerna skiljer sig åt och att folk gärna byter motorer, men är det mycket jobb med att montera andra motorer än original?

Jag har bara erfarenhet ifrån en Compact och nu Skoteretten, och som jag minns har de båda hade samma typ av fäste, nämligen tre genomgående skruvar. Så jag undrar om man bara kan skruva på en annan motor och vilken av alla motorer är den vanligaste?

Känner någon till några ställen med ritningar på olika mopedmotorer? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HVA, Ilo och Sachs har topplocksfäste och två i bakkant men alla är olika. <!-- </EdIndex> --></div>
KimT
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 maj 2010, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:HVA, Ilo och Sachs har topplocksfäste och två i bakkant men alla är olika.
Ah, tråkigt. Men ganska förståeligt. Då passar inte allt rakt av då. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ex få en Flinta att passa i Sachsmotorfästen, men inte tvärtom. Inte ens alla Sachsmotorer passar i alla ramar avsedda för Sachs. De tidigare var mycket smalare/tunnare över motorbussningarna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
KimT
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 maj 2010, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar