Detta med EKF motor och vanlig

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör på c:a 11/30 på min F50GL med 80cc EKF. Lite för lätt nu, men elak på starterna. 8)

Med 14/30 körde jag 107km/h på topspeed.


Här var den preppad till topspeed. 28mm förgasare och Zündapp-pipa

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
kjell-owe
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2010, 23:00

Inlägg av kjell-owe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack rexxy för ditt snabba svar men en fråga till vad skaffar man bakdrev med så få kuggar det verkar som bara orginal på 52 kuggar ?finns jag har inte monterat det justerbara munstycket från styret jag köpte av dig men jag hoppas att det funkar man säger att ju längre det får ligga ju bättre blir det ha,ha :P :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör egna bakdrev till min F50.
På jobbet så säljer vi industridrev som är lite för breda, men dom smalnar jag av i svarven, och tar upp centrumhålet för att få rätt styrning på navet, sen borrar jag skruv delningen.
Annars så går det bra att köpa ett helt plant drev till vilken moppe som helst med rätt antal tänder, och anpassa centrumhålet med antingen uppsvarvning eller distans ringar.

Bromsoket är till en Baotian Kinroad, och det köpte jag nytt på Tradyra komplett med handtag och slang för 150:-
Sen är det bara att göra en distans för att få oket att linjera med skivan.
En kille i klubben jobbar på Hydroscand och han fixade en riktig stålomspunnen slang istället för den onödigt långa gummislangen som är original. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En på Moppenet har en F50GLX. Han köpte sig ett bakdrev till Mustang Mamba. Dem är helt plana, och centrumhållet ska vara perfekt storlek till GLX fälgarna. Bultarna missar på någon mm, men det är att slipa till.

Inte testat själv, men ska göra det till min GLX senare. Dock är minsta bakdrevet på 36kugg eller något.



Tänk på att GL och GLX har olika fälgar. Min GL där uppe har Leleu-nav. och då passar drev ifrån compacter med Leleu.

GLX är en egen modell av fälgar. Som även Golden champ har. Dock säger pekka (En klubbmedlem) att golden champ och GLX faktiskt har olika storlekar på centrumhålet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer att det är olika centrumhål !
Jag fick tag i båda varianterna, så jag svarvade plastringar på jobbet för att centrera det ena drevet.

Tomos har oxå helt plana drev, och jag kör med det på räsern.
Där har jag från 24-32 att välja på :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hadde ett h-ette att hitta drev till min, men tack vare raketsport fick jag fram vilket drev jag skulle ha, då det ska vara kupat orginal. Och jag hade inte tänkt åka i 80blås så orginal blir bra för min del.

Men jag håller på med en annan motor som jag ska sätta på någon ram framöver, tänkte se om man kan få dit yamaha dt cylinder med 70cc. rent expriment <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF är överskattat :!: :!: :roll:

Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.

Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632

Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.

Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:EKF är överskattat :!: :!: :roll:

Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.

Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632

Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.

Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs
:cool2: :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klart häftig slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ari skrev:EKF är överskattat :!: :!: :roll:

Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.

Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632

Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.

Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs


Cool. min motor jag ska leka med är en 2 växlad tramp motor, får se om det håller när det kommer så långt <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst går det att skrämma :twisted: livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
Bild




4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mats: Förjävla snyggt byggt! Gillar det stark! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Mats: Förjävla snyggt byggt! Gillar det stark! :D
Skojigt att du gillar det ,Tack !!

Min har tillsammans med brors motor, som du ser där också varit ett litet sido projekt i vintras då jag svetsade upp dom båda !! då jag inte hållde på medAmazon bygget mest som skoj :wink: Målet för oss båda är att åka fort som möligt med vanliga "Sachs motorer" vilket vi vi haft otroligt roligt med i sommar :lol: Man blir som en pojk spoling igen !!!!

Lycka till med Killer Ilo,n :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Visst går det att skrämma :twisted: livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
Bild




4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare :wink: :wink:
Annars är det ju kul med orginalgrejor åxå.. :mrgreen: :mrgreen: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Mats T skrev:Visst går det att skrämma :twisted: livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
Bild




4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare :wink: :wink:
Annars är det ju kul med orginalgrejor åxå.. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Jodå det är trevligt det med :D
Det va något skrivet långt ner ."Raketare"-61 55 kubik 76 KM/H :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar