Detta med EKF motor och vanlig
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack rexxy för ditt snabba svar men en fråga till vad skaffar man bakdrev med så få kuggar det verkar som bara orginal på 52 kuggar ?finns jag har inte monterat det justerbara munstycket från styret jag köpte av dig men jag hoppas att det funkar man säger att ju längre det får ligga ju bättre blir det ha,ha <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör egna bakdrev till min F50.
På jobbet så säljer vi industridrev som är lite för breda, men dom smalnar jag av i svarven, och tar upp centrumhålet för att få rätt styrning på navet, sen borrar jag skruv delningen.
Annars så går det bra att köpa ett helt plant drev till vilken moppe som helst med rätt antal tänder, och anpassa centrumhålet med antingen uppsvarvning eller distans ringar.
Bromsoket är till en Baotian Kinroad, och det köpte jag nytt på Tradyra komplett med handtag och slang för 150:-
Sen är det bara att göra en distans för att få oket att linjera med skivan.
En kille i klubben jobbar på Hydroscand och han fixade en riktig stålomspunnen slang istället för den onödigt långa gummislangen som är original. <!-- </EdIndex> --></div>
På jobbet så säljer vi industridrev som är lite för breda, men dom smalnar jag av i svarven, och tar upp centrumhålet för att få rätt styrning på navet, sen borrar jag skruv delningen.
Annars så går det bra att köpa ett helt plant drev till vilken moppe som helst med rätt antal tänder, och anpassa centrumhålet med antingen uppsvarvning eller distans ringar.
Bromsoket är till en Baotian Kinroad, och det köpte jag nytt på Tradyra komplett med handtag och slang för 150:-
Sen är det bara att göra en distans för att få oket att linjera med skivan.
En kille i klubben jobbar på Hydroscand och han fixade en riktig stålomspunnen slang istället för den onödigt långa gummislangen som är original. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En på Moppenet har en F50GLX. Han köpte sig ett bakdrev till Mustang Mamba. Dem är helt plana, och centrumhållet ska vara perfekt storlek till GLX fälgarna. Bultarna missar på någon mm, men det är att slipa till.
Inte testat själv, men ska göra det till min GLX senare. Dock är minsta bakdrevet på 36kugg eller något.
Tänk på att GL och GLX har olika fälgar. Min GL där uppe har Leleu-nav. och då passar drev ifrån compacter med Leleu.
GLX är en egen modell av fälgar. Som även Golden champ har. Dock säger pekka (En klubbmedlem) att golden champ och GLX faktiskt har olika storlekar på centrumhålet. <!-- </EdIndex> --></div>
Inte testat själv, men ska göra det till min GLX senare. Dock är minsta bakdrevet på 36kugg eller något.
Tänk på att GL och GLX har olika fälgar. Min GL där uppe har Leleu-nav. och då passar drev ifrån compacter med Leleu.
GLX är en egen modell av fälgar. Som även Golden champ har. Dock säger pekka (En klubbmedlem) att golden champ och GLX faktiskt har olika storlekar på centrumhålet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer att det är olika centrumhål !
Jag fick tag i båda varianterna, så jag svarvade plastringar på jobbet för att centrera det ena drevet.
Tomos har oxå helt plana drev, och jag kör med det på räsern.
Där har jag från 24-32 att välja på <!-- </EdIndex> --></div>
Jag fick tag i båda varianterna, så jag svarvade plastringar på jobbet för att centrera det ena drevet.
Tomos har oxå helt plana drev, och jag kör med det på räsern.
Där har jag från 24-32 att välja på <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hadde ett h-ette att hitta drev till min, men tack vare raketsport fick jag fram vilket drev jag skulle ha, då det ska vara kupat orginal. Och jag hade inte tänkt åka i 80blås så orginal blir bra för min del.
Men jag håller på med en annan motor som jag ska sätta på någon ram framöver, tänkte se om man kan få dit yamaha dt cylinder med 70cc. rent expriment <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag håller på med en annan motor som jag ska sätta på någon ram framöver, tänkte se om man kan få dit yamaha dt cylinder med 70cc. rent expriment <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF är överskattat
Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.
Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632
Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.
Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs <!-- </EdIndex> --></div>
Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.
Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632
Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.
Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>Ari skrev:EKF är överskattat
Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.
Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632
Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.
Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cool. min motor jag ska leka med är en 2 växlad tramp motor, får se om det håller när det kommer så långt <!-- </EdIndex> --></div>
Ari skrev:EKF är överskattat
Det går att få lika bra snurr på grejerna med en vanlig svensksåld Sachs.
Kolla in min "Fjollträskare" efter motorbyte.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-post-16632.html#16632
Motorsetup:
4-vxl fläktkyld , 70 cc Polini Evolution till stående Minarelli , Stage 6 insug och Stage 6 24 mm förgasare ( och groteskt luftfilter ), trimpipa till Zundapp.
Ska prova grejerna på höstens Topspeed i Malmby Strängnäs
Cool. min motor jag ska leka med är en 2 växlad tramp motor, får se om det håller när det kommer så långt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst går det att skrämma livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare <!-- </EdIndex> --></div>
4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Min har tillsammans med brors motor, som du ser där också varit ett litet sido projekt i vintras då jag svetsade upp dom båda !! då jag inte hållde på medAmazon bygget mest som skoj Målet för oss båda är att åka fort som möligt med vanliga "Sachs motorer" vilket vi vi haft otroligt roligt med i sommar Man blir som en pojk spoling igen !!!!
Lycka till med Killer Ilo,n <!-- </EdIndex> --></div>
Skojigt att du gillar det ,Tack !!ilogurra skrev:Mats: Förjävla snyggt byggt! Gillar det stark!
Min har tillsammans med brors motor, som du ser där också varit ett litet sido projekt i vintras då jag svetsade upp dom båda !! då jag inte hållde på medAmazon bygget mest som skoj Målet för oss båda är att åka fort som möligt med vanliga "Sachs motorer" vilket vi vi haft otroligt roligt med i sommar Man blir som en pojk spoling igen !!!!
Lycka till med Killer Ilo,n <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Annars är det ju kul med orginalgrejor åxå.. <!-- </EdIndex> --></div>Mats T skrev:Visst går det att skrämma livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det va något skrivet långt ner ."Raketare"-61 55 kubik 76 KM/H <!-- </EdIndex> --></div>
Jodå det är trevligt det medzappafan skrev:Annars är det ju kul med orginalgrejor åxå..Mats T skrev:Visst går det att skrämma livet ur en vanlig "bond Sachs" Som Ari skriver !!! med lite egna trix och skaparglädje .
4 växlad maskin med omsvetsat block och reeds i brunnen.Tillotson 24mm förgasare som jag filat om lite.Nytillverkat vevparti med cylindrisk tapp, invägt mot kolv och stake som är nc fräst i titan .derbi senda pata negra cylinder som jag stukat om porttiderna på .Sedan en ombyggd lammel korg med nytillverkade och blästrade mellan skivor ,som sura tillverkad (fint jobb sura)Pluss lite mer trix ,men jag håller på att sortera ut den som bäst nu och det börjar lira skapligt nu sedan jag byggt om förbrännings utrymmet då orginal konstruktionen, inte klarade höga förbrännings tryck något vidare
Det va något skrivet långt ner ."Raketare"-61 55 kubik 76 KM/H <!-- </EdIndex> --></div>