Detta med EKF motor och vanlig

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Detta med EKF motor och vanlig

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag undrar hur man ser skilnad på EKF motor ( som tydligen ska vara så himla bra ) och en vanlig. På min Moped sitter det Solfjäder topp och cylinder, men folk säger att det inte är rätt block till den toppen och cylindern. Jag har tyvärr ingen motor skylt på min motor så jag vet inte. :? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skillnaden som går att se är vevhusöppningen
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF motorn har mycket större cylinderfot i blocket.
Du har troligtvis en motor till en Golden Champ eller F50, som är en vanlig 3 växlad med kantig gjutjärns cylinder med solfjäder topp.
OM den är 4 växlad så kan det tänkas vara en EKF.
Kolla om det sitter uttag för hastighets mätare i blocket, det brukar det inte göra på EKF motorer, utan det sitter en plast skruv där istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej nu är jag nybörjare på detta med sachs och fotväxel. Min är treväxlad, ska kolla det där med hastighetsmätar utag. Men jag fick även höra att det jag har på min motor är svårt att få snurr på? Jag vet inte hur han menar då jag ska köra orginal. och jag har då fått den att gå runt 8) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den lilla "klacken" som syns i ringarna förekommer på en EKF motor också .. ej vanlig på vanliga motorer
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänkte kanske blir lättare med bild på den
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=5835
Den ligger på ett annat forum( förlåt raketsport, ska flytta över det hit sen har inte hunigt bara )

Bild
Bild suddig bild men fick inte plats att ta bra foto :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är original prylarna som ska sitta på en F50, och ingen EKF.
Sorry !

Och dom är ganska så hopplösa att trimma, ett alternativ är att ta upp hål från utsidan för att porta överströmmarna,och sedan hårdlöda igen dom.

En bild på min F50 GLX med 80cc EKF.

Bild

Bromsok med handtag från en Baotian köpt nytt för 150:-

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den var riktigt snygg :Wow: . jag kommer inte trimma min så då borde orginal sakerna hålla. Men kommer nog byta förgasare då jag vill kunna ställa in mer än jag kan nu.
Vart hittar alla såna där tändsystem. skulle vara skönt att slippa brytare och tjaffs <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan få köpa mitt kokusan om du vill 1400kr så är det ditt sålt till en i hallstamoppers <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motoplat har jag ett helt gäng utav, och det är inget som jag är direkt impad av.
Om det ska bli bra tändning och ett sjujävla lyse så är det Kokusan som gäller.
Det sitter på F50:n nu !

För en vanlig åkmoppe så är det bäst med ett fräscht brytarsystem.
Börjar det jävlas efter vägen så går det att hanka sig hem, har man brytarlöst så är det DÖTT........

På min 1209:a med 80cc EKF :roll: så kör jag brytare, och den varvar över 12 000rpm.. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Gurre
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00
Ort: Uppsala län / Sweden

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej då är det nog som du säger bättre att ha det som sitter på. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska köpa mig en F50
Måste ha något mer stabilt i högre farter <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe compact är inte det bra Kenneth <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Hehe compact är inte det bra Kenneth
Hmm .. Jodå , int säljer jag någon :diablo: <!-- </EdIndex> --></div>
kjell-owe
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2010, 23:00

EKFmotorer

Inlägg av kjell-owe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er alla sachs åkare :!: efter att ha renoverat en del gamla puchar fick jag tag i en cresent F50GLX som jag har i ordningställt till orginal utförande och till denna har jag skaffat en ekf motor och har för avsikt att peppra den med en athena 80cc med en 26 mikuni och brytarlöst tändsystem som finns med i köpet jag undrar vad har ni för drevning fram o bak och vad tror ni man skall ha för bestyckning i förgasaren jag har talat med snickarn några ggr och det är väl hans fel att jag gör detta för det är inte vanligt här på västkuster man åker med ekf motorer utan här gäller zundap 70cc men det går väl att åka ifrån dessa med rätta grejer eller ni som vet Sura jag kollade din F50 det broms ok med tillhörande vad köper man detta för jag får inte mitt orginal till att fungera som jag vill mvh kjelle <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar