skrikande koppling

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

skrikande koppling

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis till mig har en Puch Florida som ylar betänkligt när man frikopplar. Eftersom jag har råkat ut för samma grej på min Dakota så sa jag tvärsäkert: byt dragbulten :oops: . Nu har han gjort det men den skriker lika högt för det. Ljudet kommer från svänghjulssidan, men det är svårt att höra exakt var det kommer ifrån. Ramlagren känndes också bra när jag kännde på dom.Så jag får vända mig till er experter och fråga:vad har ni för teorier om orsaken?. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad händer om du tar bort svänghjulstallriken? Jag har haft liknande problem med ljud från svänghjulssidan, men fick bort det genom att "ljudisolera" tallriken. Ingen permanent lösning, då det med största sannolikhet ändå är ramlagren som behöver shimsas och/eller bytas. <!-- </EdIndex> --></div>
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja... Vi tog bort tallriken och det lät ändå fördjävulskt.
Jag kollade också om svänghjulet rörde sig när man frikopplade men det gjorde det inte. Jag var också inne på det här med att shimsa om, men det är ju inte så kul att klyva motorn. Så finns det mer tipps så mottages dom tacksamt innan motorn rivs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Forsgren
Inlägg: 169
Blev medlem: 08 okt 2009, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Forsgren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en bekant som haft samma bekymmer. Byt ramlager å schimsa! De funka för honom... <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 60 cc motor hade samma ljud när man frikopplade. Det var ramlagren som behövde bytas. Kände inte något glapp utifrån men det fanns där när jag mätte med indikatorklocka <!-- </EdIndex> --></div>
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det lutar alltså åt att riva motorn :cry: .
Men tack för hjälpen :D . <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan har för mig att bussningen på kopplingskorgen var ett problem när man var i moppeåldern men det är klart det är snart 30 år sedan, man kanske blandar ihop det hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver man säga mera, Puch :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl en fördel med Sachs, går med hur mycket lagerglapp som helst.. biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Det är väl en fördel med Sachs, går med hur mycket lagerglapp som helst.. biggrin
Till packboxarna inte klarar av att täta med glappet eller svänghjulet hugger tag i spolarna! slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
äckelpekkasin
Inlägg: 240
Blev medlem: 23 jun 2009, 23:00
Ort: Dalom, Sverige

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hejsan har för mig att bussningen på kopplingskorgen var ett problem när man var i moppeåldern men det är klart det är snart 30 år sedan, man kanske blandar ihop det hälsn cobra
Det var riktigt trevligt att få svar från en sann Puch-entusiast :lol: .
Men du kan nog ha rätt Cobra. Bussningen känndes lite glapp när jag kollade, så jag testade med en annan som jag hade i mina gömmor, men glappet kvarstod. Så frågan är om vevaxeln är sliten där bussningen sitter, men det verkar lite konstigt att den skulle slitas ner före bussningen. Ge gärna fler tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter plåten i svänghjulet stilla ? Om kedjan har hoppat av trycker kåpan mot svänghjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar