Hur kolla kopplingslager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Hur kolla kopplingslager

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla,
jag är nybörjarmekaniker vad gäller Sachs och kommer säkert att fylla forumet med mer eller mindre klyftiga frågor. Skruvar mest med ungarnas crosshojar och det är mer än lite skillnad mellan japanska 2- och 4-taktare och en gammal moppemotor...

Hursomhelst, så ska jag renovera en Compact tillsammans med sonen och just nu är motorn i atomer och jag kollar och samlar delar.

Konstaterar att kopplingslager är tämligen dyra saker och undrar hur vet jag skicket på befintligt lager (som är urpressat)? Ska det vara helt stumt i alla ledder eller ska det vara lite glapp (spel)? Kan man mäta på något sätt?

Jag har läst att kopplingslager har renoverats (bytt kulorna, yttre lagerbana?), är det att föredra framför att köpa ett nyproducerat? Hur göra i så fall? Vilket lager används som donator? Finns kanske någon som renoverar lager som hobby?

Är alla nyproducerade likadana (dvs köp där det är billigast) eller finns det olika märken/kvaliteter och vad ska jag då köpa?

Många frågor... tacksam för tips!

// Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Hur kolla kopplingslager

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
renninha skrev:Hej alla,
jag är nybörjarmekaniker vad gäller Sachs

Hursomhelst, så ska jag renovera en Compact tillsammans med sonen och just nu är motorn i atomer och jag kollar och samlar delar.

Konstaterar att kopplingslager är tämligen dyra saker och undrar hur vet jag skicket på befintligt lager (som är urpressat)? Ska det vara helt stumt i alla ledder eller ska det vara lite glapp (spel)? Kan man mäta på något sätt?