Hur kolla kopplingslager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Hur kolla kopplingslager

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla,
jag är nybörjarmekaniker vad gäller Sachs och kommer säkert att fylla forumet med mer eller mindre klyftiga frågor. Skruvar mest med ungarnas crosshojar och det är mer än lite skillnad mellan japanska 2- och 4-taktare och en gammal moppemotor...

Hursomhelst, så ska jag renovera en Compact tillsammans med sonen och just nu är motorn i atomer och jag kollar och samlar delar.

Konstaterar att kopplingslager är tämligen dyra saker och undrar hur vet jag skicket på befintligt lager (som är urpressat)? Ska det vara helt stumt i alla ledder eller ska det vara lite glapp (spel)? Kan man mäta på något sätt?

Jag har läst att kopplingslager har renoverats (bytt kulorna, yttre lagerbana?), är det att föredra framför att köpa ett nyproducerat? Hur göra i så fall? Vilket lager används som donator? Finns kanske någon som renoverar lager som hobby?

Är alla nyproducerade likadana (dvs köp där det är billigast) eller finns det olika märken/kvaliteter och vad ska jag då köpa?

Många frågor... tacksam för tips!

// Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Hur kolla kopplingslager

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
renninha skrev:Hej alla,
jag är nybörjarmekaniker vad gäller Sachs

Hursomhelst, så ska jag renovera en Compact tillsammans med sonen och just nu är motorn i atomer och jag kollar och samlar delar.

Konstaterar att kopplingslager är tämligen dyra saker och undrar hur vet jag skicket på befintligt lager (som är urpressat)? Ska det vara helt stumt i alla ledder eller ska det vara lite glapp (spel)? Kan man mäta på något sätt?

Jag har läst att kopplingslager har renoverats (bytt kulorna, yttre lagerbana?), är det att föredra framför att köpa ett nyproducerat? Hur göra i så fall? Vilket lager används som donator? Finns kanske någon som renoverar lager som hobby?

Är alla nyproducerade likadana (dvs köp där det är billigast) eller finns det olika märken/kvaliteter och vad ska jag då köpa?

tacksam för tips!

// Håkan
Nyproducerade kopplingslager kommer numera från Kina, och det finns mycket att önska om kvaliten på dessa, det enda dom har lyckats med är att behålla det höga priset :D

Att renovera ett kopplingslager kräver kunskap och tillgång till svarv.

Så köp du ett nytt lager av din moppehandlare, jag antar att du har någon kontakt med rabatt till crosshojarna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skiljer sig ju inte spec mycket mellan en 2-t crossmotor och en vanligt moppe motor, de är väll ev kylningen och ev växelmekanismen. :wink:

ang lager så ska de vara noga infettat och inga stora glapp. De lönar sig att köpa kvalités grejer så SKF lager är att rekomendera. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns det tankar och funderingar:

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about1373.html <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Kopplingslager

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var själv tveksam till kvallitén,men har nu kört i 2år med mina.
Dom sitter på 2 av mina ekf 80cc byggen med 4 lammells koppling.
Dom har fått utstå en hel del och fortfarande inga missljud.
Vad mer kan man begära :?:

mvh Selma <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för goda råd!
Får väl gynna asiaterna förmodar jag... Vill inte riskera att skruva ihop motorn med något halvdant. Och jodå, lite klubbrabatt kan jag nog utnyttja och varje sparad krona är välkommen.
Intressant projekt på Hallstamoppers, kanske provar lite själv någon gång... Får se hur det går där först. Trodde det skulle kunna gå att dela något vanligt lager mha massor av värme och en bra press (eller kanske en Dremel) och sedan göra tvärt om för att få på den gamla innerbanan. Med det är kanske udda dimensioner på allt.
Jag ser inte mycket likhet mellan japsarna och Sachsmotorn, tyvärr... Min stora skräck är hur jag ska få till det med shimsningen, men det blir en egen fråga när jag kommer så långt och jag vet vad jag ska fråga. Har hittat någon guide på nätet och det blir kanske tillräckligt.
Håller på att renovera växellådan på sonens Suzuki RMZ250 2009 just nu och där är allt liksom klart - bara att montera ihop efter sprängskissen och så funkar det. Bara en tjocklek på brickorna, och de kan bara sitta på ett sätt. Skruva ihop med rätt moment och det funkar.
Lite mer likhet mellan Sachsen och min gamla Traja. Där är mer "justera" och "rätt läge" för koppling och växellåda.

Angående 4-lamellskopplingen - det borde bli en del andra krafter när kopplingskorgen växer utåt tycker jag och håller kineslagren för det så är de nog OK.

Samma lager som säljs överallt (dvs Jofrab 17-504-01) eller finns det olika?

// Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jofrab,Norrscand mm samma lager

Selma <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen gäller det även att oljebrons bussningen i andra änden av kopplingsaxeln är ok.
Är den bara lite sliten så kan kopplingslagret kännas glappt fast det är helt nytt.
Byt alltså även den bussningen.

Sen ska nya kopplingslager av bra kvalitet INTE vara fulla med fett !!
Dom går i oljebad, och behöver inget fett, det är Kineser med taskig kvalitets känsla som trycker lager fulla med fett för att man inte ska känna hur illa det är ibland...

Det är mååånga år sen SKF sålde några kopplingslager, så att hitta nya såna tvivlar jag starkt på att nån lyckas med :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar